درمان بیش فعالی کودکان

4.6/5 - (45 امتیاز)

درمان بیش فعالی کودکان توسط والدین

از آنجایی که کنترل نمودن کودکان بیش فعال توسط والدین شاید کمی سخت باشد تصمیم گرفتیم راهکارهای پیشنهادی متعددی را ذکر کنیم که تاثیر به نسبت خوبی برای کاهش این میزان فعالیت ها و درمان آن ها داشته باشند و والدین بتوانند تا حدودی به کودک خود در کنترل میزان فعالیت هایش کمک بسزایی کنند.

لذا می توانید ادامه مطالب را برای اطلاع از این عوامل دنبال کنید و نظر خود را نسبت به هر یک از این موارد در انتها برایمان کامنت کنید.

چه بسا به والدین پیشنهاد می دهیم با نظر تخصصی مشاور روانشناس کودک این عوامل موثر را با توجه به شرایط کودک خود  دقیق تر عملی سازند که می توانیم به طور قطع دکتر امین الرعایا را به ایشان معرفی کنیم.

درمان بیش فعالی کودکان

راهکارهای پیشنهادی موثر بر کاهش و درمان بیش فعالی کودکان

  • کودک خود را به ورزش کردن تشویق کنید.
  • کودک می تواند افکارش را با صدای بلند بیان کند.
  • والدین نباید فراتر از حد نیاز برای کودکشان نگران شوند.
  • برای انجام وظایف و کارهای کودک برنامه و تقسیم بندی در نظر گرفته شود.
  • خواب کودک باید به میزان کافی باشد.
  • عناصر مزاحم و مسبب حواس پرتی را از کودک دور کنید.
  • بدون عصبانیت و با آرامش با کودک صحبت کنید.
  • رفتارهای کودک تا حد مناسب و نه بیش از حد کنترل گردد.
  • ارتباط کودک با دیگر بزرگسالان آشنا بیشتر گردد.
  •  تشویق نیز از راهکارهای بسیار موثر بر درمان بیش فعالی کودکان می باشد.
  • ابراز احساسات صحیح والدین به کودک
  • بهره گیری از زمان معین پیش از گفتار
  • بهره مندی از کمک روانشناس کودک

درمان بیش فعالی کودکان

ورزش کردن کودک از عوامل پیشنهادی موثر بر درمان بیش فعالی کودکان

به سبب انرژی هایی که هنگام ورزش تخلیه می شوند و کودک می تواند هر نوع احساسی را بروز کند ورزش کردن می تواند سبب شود کودک بیشتر انرژی خود را صرف ورزش و سرگرمی مورد نظر کند.حتی کودک می تواند با بازی به همراه هم سالان خود بیشتر به برون سازی انرژی خود بپردازد.

وی می تواند با اسباب بازی های مورد علاقه خود سرگرم شده و به انجام بازی هایی که دوست دارد بپردازد و به سبب این علاقه کودک بیش فعال که توجه کمی دارد بیشتر می تواند به بازی مورد علاقه خود توجه نشان دهد و بر روی نحوه انجام درست آن تمرکز کند و این نیز بسیار بر درمان بیش فعالی کودکان موثر واقع می گردد.

درمان بیش فعالی کودکان

بلند بیان کردن افکار توسط کودک از عوامل موثر بر درمان بیش فعالی کودکان

از آنجا که کودکان بیش فعال به طور معمول بر افکار و رفتارهایشان کنترلی ندارند یکی از روش هایی که می تواند سبب آشنایی والدین با افکار آن ها در طی روز شود و والدین بیشتر از کودکشان و تفکرات و احساساتش شناخت پیدا کنند بلند بیان کردن افکار کودک می باشد.

بهتر است در درمان اصولی بیش فعالی کودکان به کودک آموخته شود که هر فکری را بلند بیان کند و پیش از بیان نمودن تفکراتش کمی صبر کند.

لذا از این بابت هم والدین نسبت به کودک خود شناخت جامع تری پیدا می کنند و هم کودکان می توانند بیش از قبل به افکار و علاقه مندی هایشان جامه عمل بپوشانند.

عدم نگرانی بیش از حد والدین نسبت به کودک 

در درمان بیش فعالی کودکان،نگرانی بیش از حد والدین درباره وضعیت کودک و حتی کارهای او نیز نه تنها شرایط را بهتر نکرده بلکه این نگرانی کنترل نشده به کودک هم منتقل می شود و کودک به سبب نگرانی مادر نگران شده و بیش از قبل واکنش نشان می دهد و فعالیت بیشتری را به پیش می برد.و این چرخه نگرانی بین کودک و مادر ادامه می یابد.

ولیکن اگر والدین از کودک خود حمایت کنند.به او انگیزه دهند و تشویقش کنند کودک می تواند به راحتی رفتار کرده و از نگرانی و حساسیت بیش از حد مادر یا پدر خود واکنش منفی نشان ندهد.

درمان بیش فعالی کودکان

برنامه ریزی نمودن برای کارهای کودک از عوامل موثر بر درمان بیش فعالی کودکان

داشتن یک برنامه هرچند ساده اما منظم نیز می تواند توجه کودک را به خود جلب کند و سبب گردد کودک تشخیص دهد در چه ساعاتی از روز باید به چه فعالیتی بپردازد و این توجه و افزایش آن،پیشرفت بزرگی محسوب می گردد لذا کودک آرامش فکری بیشتری پیدا می کند و می تواند بر اساس برنامه ریزی انجام شده پیش برود.

ولیکن نباید در اجرای این برنامه ریزی ها افراط نمود؛اگر روزی در هر موقعیتی شرایط اجرای برنامه مهیا نباشد ممکن است کودک استرس گرفته و این استرس بر روی میزان فعالیت های کودک تاثیرگذار باشد.

کنترل میزان خواب کافی کودک

اگر خواب کودک به اندازه و کامل باشد و خواب خوبی در نظر گرفته شود بسیار در به سرانجام رساندن کارهای روز بعد کودک تاثیر می گذارد لذا خواب به اندازه سبب می شود استرس فرد چه کودک بیش فعال چه بزرگسال نیز کاهش یابد و انرژی به میزان کافی و مناسبی در بدن فرد بوده و ذخیره گردد.

به همین دلیل در تاثیربخشی درمان بیش فعالی کودکان، بهتر است کودک خواب کافی داشته باشد که به سبب این میزان خواب،بیش فعالی و کم توجهی کودک در روز بعد به حداقل برسد.بنابراین بهتر است در طی روز کودک از برنامه خواب منظمی برخوردار و بهره مند باشد.

درمان بیش فعالی کودکان

کاهش عناصر مزاحم 

اگر کودک مشغول کار یا بازی مورد علاقه خودش است بهتر است هرگونه عناصر مزاحمی مثل صدای تلویزیون.رادیو و..را به حداقل رساند تا کودک در محیطی آرام بتواند به انجام بازی مورد علاقه اش بپردازد و به سبب صدای تلویزیون حواسش پرت نشود.

این کار باعث می شود کودک کم تر از قبل به دیگر عوامل واکنش نشان داده و به مساله اصلی کم توجهی کند.

تمرکز والدین بر کنترل خشم و عصبانیت خویش از عوامل موثر بر درمان بیش فعالی کودکان

اگر کودک سوالی پرسید یا احساساتش را درباره هر چیزی بیان نمود بهتر است والدین با آرامش بیشتری با کودک خود تعامل و صحبت کنند.

بر فرض اگر کودک مدام در حال سوال پرسیدن بود والدین از کودک خشمگین نشوند و به او پرخاشگری نکنند یا حتی اگر کودک احساسات،خوشحالی ها و ناراحتی هایش را بیان نمود والدین باید با وی همراه بوده و از خوشحالی او شاد گردند و این احساس خود را به کودک نشان دهند.

اگر والدین با بی میلی و عصبانیت با کودک رفتار و صحبت کنند کودک ممکن است این مساله را به خود و بیش فعال بودنش نسبت دهد و سبب گردد اعتماد و عزت نفس کودک نیز کاهش یابد که این اتفاق اصلا مناسب بوده و بر روحیه کودک بسیار تاثیرگذار می باشد.

بهتر است والدین با کمک مشاور روانشناس در جلسات درمان بیش فعالی کودکان نیز رفتارهای مناسب در برخورد با احساسات و رفتارهای کودک بیش فعال خود را بیاموزند و به کودک خود در بهبود و کاهش کم توجهی او کمک کنند.

درمان بیش فعالی کودکان

کنترل به اندازه رفتارهای کودک

بهتر است والدین تنها به علت بیش فعال بودن کودک،او را رها نکنند و به او اجازه انجام هر رفتاری را ندهند.چه بسا بهتر است هم کودک هم والدین مرزهای مشخصی را برای خود داشته باشند و در صورت بروز هرگونه رفتار نامناسبی کودک را متوجه رفتار ناپسندش کنند.

🔔 چنانچه والدین از رفتارهای نامناسب کودک گذر کنند و به اصلاح این رفتارها نپردازند ممکن است کودک از این وضعیت به نفع خود استفاده نموده و رفتارهای نامناسب و بدون توجیه موجه را انجام دهد.

ولیکن کنترل رفتارهای کودک نباید از حد مناسب خود فراتر رود زیرا احتمال لجبازی کودک و استمرار او برای فعالیت های بیشتر و کم توجهی مداوم ادامه یابد.

بنابراین مراجعه به جلسات درمان بیش فعالی کودک توسط روانشناس متخصص در کاهش علائم بیش فعالی در کودکان در هر سنی اعم از 4 سالگی، کمتر یا بیشتر الزامی می باشد.

ارتباط بیشتر کودک با بزرگسالان از عوامل موثر بر کودکان بیش فعال

گاهی ممکن است کودک فکر کند چون بیش فعال است بزرگسالان او را درک نکرده و بیش از حد او را تحت کنترل دارند.لذا بهتر است هم والدین هم بزرگسالان دیگر که با کودک در ارتباط هستند نسبت به علایق و احساسات کودک توجه بیشتری نشان داده و با او هم صحبت شوند.

خوب است کودک مشاهده کند که بزرگسالان او را تحسین می کنند و عواطف و خواسته ها و توانمندی های او را دست کم نمی گیرند.تحسین و ارتباط بیشتر بزرگسالان آشنا و نزدیک نیز تاثیر بسزایی در درمان بیش فعالی کودکان دارد.

تشویق کودک از مهم ترین عوامل موثر بر درمان بیش فعالی کودکان

تشویق کردن کودک بسیار بر روند درمان او موثر واقع می گردد.اگر پیشرفتی در رفتارهای کودک دیده می شد فرضا توجه او به مساله ای که به آن بی علاقه است بیش از قبل شده بود یا هر مورد دیگری والدین کودک را تشویق کنند و به او نشان دهند که کودکشان بسیار در توجه نمودن به آن مساله خوب عمل کرده است.

گاهی ممکن است کودک از این وضعیت خسته شود.دست از تلاش برای بهبود کم توجهی خود بردارد و وضعیت را به حال خود رها کند بهتر است در این شرایط والدین بیشتر توانمندی های کودک را به او یادآور شوند.شاید نیاز باشد والدین هم مدت کوتاهی به کودک استراحت دهند و بعد به همراه کودک تلاش خود را برای بهبود وضعیت بیشتر سازند.

هم والدین باید صبور باشند و هم کودک را به صبر تشویق کنند.لذا کودک وقتی والدین خود را در شرایطی مثل نگرانی و اضطراب ببیند ممکن است واکنش منفی نشان داده و به سبب استرس رفتارهای کنترل نشده بیشتری از خود ابراز دارد.

لذا با درمان بیش فعالی کودکان این رفتارهای غیرقابل کنترل در کودک کاهش می یابند.

درمان بیش فعالی کودکان

ابراز احساسات صحیح والدین به کودک

والدین باید تمرین کنند از کلماتی که بار منفی دارند استفاده نکرده و به شیوه بهتری با کودک صحبت کنند.

اگر والدین از کلماتی منفی بهره گیرند ممکن است به اعتماد به نفس و عزت نفس کودک لطمه وارد شده و کودک احساس نامطلوبی پیدا کند.ولیکن اگر والدین ناراحتی های خود از کودک یا هر مساله دیگری را با بیانی درست مطرح سازند،کودک زیر سوال نرفته و یا با حس دوست نداشته شدن از سوی والدین رو به رو نمی گردد.

بهره گیری از زمان معین پیش از گفتار

بسیار خوب است اگر والدین با مشورت روانشناس کودک در طی جلسات درمان بیش فعالی کودکان با کودکخود تمرین کنند که برای افکار خود و مطرح ساختن آن ها زمانی را صرف کنند.به درستی و غلطی او توجه کنند و سپس آن را بیان کنند.ممکن است به سبب فعالیت های مستمر کودک این امر تا حدودی ناممکن به نظر رسد ولیکن به مرور کودک می تواند به خوبی به این کار بپردازد.

تنها لازم است که صبور بوده و کودک را وادار به انجام این کار نکرد.بهتر است برای درمان بیش فعالی کودک و نیز تقویت این راهکار پیشنهادی با کمک مشاور روانشناس و بازی درمانگر نیز آرام آرام به کنترل کودک برای ابراز عواطف و افکارش پرداخته شود.

درمان بیش فعالی کودکان

بهره گیری از کمک روانشناس کودک موثر ترین عامل برای درمان بیش فعالی کودکان

مشاور روانشناس و بازی درمانگر نیز به سبب تخصص خود در حیطه درمان کودکام به خصوص کودکان بیش فعال به خوبی می تواند با توجه به وضعیت کودک و بررسی و ارزیابی میزان بیش فعالی وی به درمان کودک بپردازد.

طی جلسات مشاوره کودک که بیشتر با بازی درمانی کودک صورت می گیرد از بازی هایی بهره گرفته می شود که تمرکز و توجه کودک معطوف به آن سرگرمی گشته و فعالیت های کودک به آن بازی محدود می گردد و از فعالیت های مستمر و متعدد کودک و حواس پرتی های او جلوگیری به عمل می آید.

لذا راه های متعدد دیگری برای کاهش حواس پرتی کودک بیش فعال وجود دارد ولیکن مطمئن ترین و موثرترین راه درمان بیش فعالی کودکان،مراجعه به دکتر متخصص کودک می باشد.


✅ چه بسا دکتر امین الرعایا بازی درمانگر و متخصص کودک نیز بنا بر تخصص خود نیز با بهره گیری از روش ها و بازی های درمانی موثر به درمان کودک بیش فعال می پردازد.

📞 والدین می توانند برای درمان بیش فعالی کودک خود به ایشان اعتماد کرده و برای درمان بیش فعالی کودک خود توسط متخصصی مجرب و توانمند با شماره درج شده تماس حاصل کنند.

درمان بیش فعالی کودک به چه نحو می باشد؟

در محتوا با ارائه عواملی موثر می توان به درمان بیش فعالی کودکان پرداخت چه بسا پیشنهاد می گردد والدین با نظر تخصصی مشاور روانشناس که متخصص کودکان باشد به عملی ساختن این امور بپردازند.والدین می توانند با شماره درج شده برای این امر تماس حاصل کنند.

آیا از بازی درمانی می توان برای درمان بیش فعالی کودکان بهره جست؟

بله با ارائه بازی های فکری.معمایی.حرکتی.جنب و جوش و دیگر بازی ها و سرگرمی های تخصصی با کمک بازی درمانگر متخصص می توان به درمان بیش فعالی کودکان پرداخت.

چرا باید به روانشناس متخصص برای درمان بیش فعالی کودکان مراجعه نمود؟

زیرا کودکان بیش فعال فعالیت های انحصاری خود را دارند و توجه نمودن به یک مسئله خاص برای این کودکان تا حدودی مشکل می باشد.راهکارهای پیشنهادی نیز برای کاهش بیش فعالی کودکان در نظر گرفته می شود ولیکن موثرترین راه درمان کودکان بیش فعال مراجعه به متخصص کودک و بازی درمانگر می باشد.

نگین افراسیابیمشاهده نوشته ها

Avatar

سلام و درود   نگین افراسیابی هستم دانشجوی رشته روانشناسی و کارشناس تولید محتوا. علاقه زیاده به نویسندگی خصوصا محتوا های روانشناسی دارم. امیدوارم نوشته های من براتون مفید باشه. ممنون از همراهی همیشگیتون.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *