چگونه وابستگی کودک را کم کنیم

4.5/5 - (49 امتیاز)

چگونه وابستگی کودک را کم کنیم که آسیب نبیند؟

از آنجایی که در دوران کودکی،کودک بیش از هر فرد دیگری به مادرش نزدیک بوده و با وی در ارتباط است ممکن است در طی این دوران به مادر خود وابسته گردد و این وابستگی تا سالیان سال به طور ناخودآگاه در کودک باقی مانده باشد.

به همین سبب تصمیم گرفتیم سوالی که اکثریت مادران می پرسند اعم از چگونه وابستگی کودک را کم کنیم را پاسخ داده و به نکات مهم دوران کودکی فرزندان اشاره کنیم.

چگونه وابستگی کودک را کم کنیم

آگاهی از اصول چگونه وابستگی کودک را کم کنیم

برای کاهش میزان وابستگی کودک به خصوص پاسخ به چگونه وابستگی کودک به مادر را کم کنیم نیز لازم است به آگاهی از برخی نکات در رابطه مادر_فرزندی اشاره گردد لذا برخی کودکان به سبب وابستگی شان به مادر نیز اوقات بسیار تلخی را برای خود و مادر به وجود آورده و دچار آسیب پذیری بسیاری به هنگام نبود مادر در کنارش می گردد.

اگر این وابستگی به واسطه برخی اصول معین کاهش نیابد ممکن است خطرات روحی و روانی حتی جسمانی بسیاری شامل حال کودک شده و به او آسیب بزند.

اصول موثر بر چگونه وابستگی کودک را کم کنیم

  1. درک احساسات کودک
  2. حمایت و تشویق کودک
  3. عدم فرار و پنهان شدن از کودک
  4. عدم سوءاستفاده از کودک با باج دادن به او
  5. عدم مقایسه کودک
  6. بهره گیری از بازی درمانی کودک توسط والدین یا روانشناس
  7. تنها نگذاشتن کودک به هنگام خواب یکی از راه های موثر بر کم کردن وابستگی کودک
  8. درمان والدین نزد روانشناس
  9. صبور بودن در میزان کاهش وابستگی کودک
  10. درمان وابستگی کودک توسط روانشناسی متخصص و مجرب

اولین اصل در پاسخ به چگونه وابستگی کودک را کم کنیم

درک احساسات کودک

در پاسخ به سوال پرتکرار والدین یعنی چگونه وابستگی کودک را کم کنیم باید اذعان داشت کودکان در دوران کودکی همچنان به طور کامل شیوه بیان و ابراز احساسات خود را به طور صحیح نیاموخته اند به همین سبب به هنگام اضطراب و نگرانی از نبود مادر یا والد پدر خود دچار ترس شدید شده و گریه و زاری می کند.

همچنین برای اینکه خشم خود را نسبت به نبود مادر یا پدر در کنار خود نیز،کودک بیش از قبل گریه کرده و فریاد می زند تا وجودش را به والدی که در کنارش نبوده نشان دهد.

بهتر است مادر و پدر به جهت چگونگی کم کردن وابستگی کودک نیز احساسات کودک را درک کنند و به او خاطرنشان سازند که حتی در مواقعی که حضور فیزیکی در کنار فرزندشان به دلیل شاغل بودن و..ندارند باز هم کودک به وجود پدر و مادر خود باور داشته و  فکر نکند که رها شده است!

خشونت و تخریب شخصیت و احساسات کودک نیز نه تنها پاسخگو نبوده بلکه سبب تخریب اعتماد به نفس کودک می شود.و ممکن است کودک را گوشه گیر کند.

چگونه وابستگی کودک را کم کنیم

دومین اصل در پاسخ به چگونه وابستگی کودک را کم نماییم

حمایت و تشویق کودک

در مواقعی که کودک به تنهایی و مستقل کاری که نتیجه خوبی داشته انجام می دهد والدین باید کودک را تشویق کنند و او را سبب انجام کاری درست و ثمره بخش حمایت کرده و به او احساس خوب دوست داشته شدن را تداعی کنند تا کودک تشویق شود بیش از قبل به طور مستقل و جدا از وابستگی به والدین خود به انجام کارهایی مناسب و درست بپردازد.

🔔تشویق کردن کودک بر خلاف باور بعضی والدین تنها با تهیه هدیه ابراز نمی شود بلکه تنها با جمله«بهت افتخار می کنم پسر/دخترم»و..نیز کودکان به وجد آمده و بسیار احساس خوبی به دست می آورند و یکی از راهکارهای اساسی در پاسخ به سوال چگونه وابستگی کودک را کم کنیم می باشد.

بهتر است یادآور شویم که افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس کودک نیز بسیار حائز اهمیت می باشد و والدین نیز با تشویق کردن کودکان و القای احساس خوب به آن ها سبب افزایش این احساسات در آن ها می شوند.

اصل سوم

عدم فرار و پنهان شدن از کودک

بله صحبت کردن با کودک نیز بسیار مهم و حیاتی می باشد.از آنجا که توصیه می گردد مادران هر هنگام که قصد جدایی از کودک را برای چندین ساعت و..داشتند نیز این موضوع را به کودک بیان کرده و به او بگویند تا چه زمانی بیرون از خانه بوده و کودک می تواند با تماشای انیمیشن و یا ماندن پیش پدر نیز به تفریح و سرگرمی بپردازد.

به سبب اینکه وابستگی کودک کم شود بهتر است کودک از نبود مادر نیز مطلع باشد و به یکباره با نبود مادری که چند دقیقه قبل در کنارش بوده مواجه نگردد.

این نیز سبب تقویت اعتماد کودک به والد خود و امنیت خاطر از بابت وجود همیشگی او در کنارش می شود.

اما اگر کودک به مادر نیز بی اعتماد شود و دلش بخواهد هر زمان در کنار مادرش باشد به مادر وابسته می شود تا دوباره مادر در کسری از ثانیه غیب نشده و کودک ناچار به انتظار و اضطراب از نبود مادر نگردد.

چگونه وابستگی کودک را کم کنیم

اصل چهارم 

عدم سوءاستفاده از کودک با باج دادن به او

بهتر است والدین مخصوصا مادر به جهت وابستگی کودک را کم کردن، به هنگام جدایی از کودک او را با اشیایی بی جان مثل عروسک و اسباب بازی یا خوراکی های رنگی متنوع سرگرم سازند زیرا کودک شرطی شده و یاد می گیرد در ازای دریافت چیزی مادر یا پدر چندین ساعت اجازه تنها گذاشتن او را دارند.

رفع وابستگی کودک با اسباب بازی

اصل پنجم 

✅ عدم مقایسه کودک

والدین به هیچ وجه نباید فرزند وابسته خود را با کودکی دیگر که وابسته نیست مقایسه کنند زیرا هر کودک خلقیات متفاوتی داشته و در کنار والدینی با خصوصیات تربیتی و اخلاقی دیگر نیز رشد کرده اند.

بنابراین مقایسه کردن سبب از بین رفتن اعتماد به نفس کودک گشته و سبب می شود علاوه بر وابستگی بیشتر به خود و توانمندی هایش توجه نکرده خود را کمتر از دیگران تلقی کند.

اصل ششم 

✅ بهره گیری از بازی درمانی کودک توسط والدین یا روانشناس

بازی کردن سبب می گردد کودک در زمان حال از بازی لذت برده و با انجام برخی از بازی ها مثل قایم موشک بازی کردن کم کم از والدین خود جدا شده و دچار اضطراب نگردد زیرا درمی یابد مادر تنها به سبب بازی در کنارش نیست ولیکن به طور کل مادر در زندگی کودک نقش فعالی دارد و هرگز به هیچ دلیلی از او جدا نمی شود.

بنابراین بازی درمانی راه بسیار موثری است که والدین با کمک بازی درمانگر کودک در می یابند چه پاسخی به چگونه وابستگی کودک را کم کنیم، دهند پاسخی که برخی والدین همچنان به پاسخ های موثر و تخصصی آن دست نیافته اند.

اصل هفتم 

✅ تنها نگذاشتن کودک به هنگام خواب

ممکن است کودکان وابسته از تنها ماندن و تنها خوابیدن در اتاق خود ترسیده و بخواهند در کنار مادرشان در اتاق به خواب بروند بهتر است مادر بجای خشونت و طرد کودک او را درک کرده و تا زمانی که کودک به خواب می رود در کنارش باشد و پس از اطمینان از خواب عمیق کودک او را در اتاق تنها بگذارد.

این امر به مرور سبب می گردد کودک به استقلال دست یافته و دچار وابستگی بیشتری نگردد.

اصل هشتم 

✅ درمان والدین نزد روانشناس

اصولا برخی والدین خودشان هم به فرزندشان وابسته هستند لذا از آنجا که شاهد وابستگی کودک به خود بوده اند به هنگام آغاز استقلال و جدا شدن کودک از خود نگران شده و مضطرب می شوند که نکند کودک به هنگام نبود آن ها دچار آسیب گردد بنابراین این وابستگی بیشتر از قبل می گردد.

بهتر است والدین وابسته نیز خودشان هم از اصول کاربردی کاهش وابستگی به کودک خود نیز توسط روانشناسی مجرب بهره مند شوند تا وابستگی کودک به والدین و بالعکس کم تر از هر زمانی گردد و به جای جویا شدنِ پاسخِ چگونه وابستگی کودک را به خود کم کنیم، جویای پاسخ چگونه وابستگی خود را به کودک کم کنیم توسط مشاور روانشناس باشند.

درمان والدین وابسته به کودک

اصل نهم در پاسخ به چگونه وابستگی کودک را کم کنیم

صبور بودن در میزان کاهش وابستگی کودک

والدین نباید پس از یک هفته رعایت اصول کاهش وابستگی کودک انتظار داشته باشند که کودک دیگر به آن ها وابسته نبوده و مستقل گردد لذا لازم است در این مسیر صبوری به خرج داده و بدون عجله نیز با رعایت این اصول شاهد نتایج خوبی شوند.

اصل دهم؛اصلی مهم و مطمئن در پاسخ به چگونه وابستگی کودک را کم کنیم

درمان وابستگی کودک توسط روانشناسی متخصص و مجرب

علاوه بر تمامی اصولی که ذکر شدند مهمترین اصلی که می تواند به کودک در کاهش وابستگی به مادر یا پدر خود کمک کند،راهنمایی ها و مشاوره بازی درمانی کودک و نیز بهره گیری از اصول دیگر توسط مشاور یا روانشناس کودک می باشد.

📞 دکتر آزیتا امین الرعایا نیز به جهت کاهش و برطرف نمودن وابستگی کودکان به والدین خود و بالاعکس؛به صورت تخصصی از اصولی بسیار موثر بهره گرفته و والدین می توانند برای بهره مندی از این اصول در جلسات درمانی دکتر امین الرعایا با شماره درج شده تماس حاصل کنند.

چگونه وابستگی کودک را کم کنیم

آیا با نقاشی کردن می توان کودک را از وابستگی دور ساخت؟

بازی هایی که بتوانند کودک در لحظه غرق نموده و او را سرگرم کند به نحوی که به هنگام فاصله گرفتن والد از او،کودک بی تابی نکرده و بداند که در حین بازی و سرگرمی مادر از او فاصله می گیرد می تواند بر کاهش این وابستگی موثر باشد ولیکن بهتر است میزان سرگرم شدن کودک به این تفریحات از دکتر روانشناس متخصص کودک،توسط والدین پرسیده شود.

وابستگی کودک تا چه سنی طبیعی می باشد؟

وابستگی تا 6 ماهگی کودک طبیعی می باشد و تا 3 سالگی وابستگی نیز وجود دارد لذا والدین بهتر است با اصول آموزشی توسط متخصص کودک همانند دکتر آزیتا امین الرعایا روش های اصولی برای تربیت صحیح فررند خود را در این دوران پیاده سازند.

انواع وابستگی کودک را نام ببرید؟

دلبستگی ایمن که وابستگی و دلبستگی طبیعی محسوب می گردد و می توان آن را کنترل نمود./دلبستگی ناایمن اجتنابی که ارضاء نیازهای کودک از جانب والدین عملی نگشته است مثل عدم برطرف نمودن گرسنگی کودک و غدا ندادن به او/دلبستگی ناایمن دو سوگرا که از نبود والدین احساس بدی داشته اما با این حال با دیدن ایشان باز هم احساس خوبی ندارد.دلبستگی ناایمن آشفته که بسیار شدید است و کودک به سبب مشغول بودن و عدم دسترسی به والدین خود بی تابی و بی قراری را در کنار وابستگی تجربه می کند.

نگین افراسیابیمشاهده نوشته ها

Avatar

سلام و درود   نگین افراسیابی هستم دانشجوی رشته روانشناسی و کارشناس تولید محتوا. علاقه زیاده به نویسندگی خصوصا محتوا های روانشناسی دارم. امیدوارم نوشته های من براتون مفید باشه. ممنون از همراهی همیشگیتون.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *