4.5/5 - (44 امتیاز)

تاثیر بازی درمانی برای کودک بیش فعال

از آنجایی که کودکان بیش فعال بیش از حد طبیعی به فعالیت می پردازند و گاهی این میزان فعالیت والدین را آزرده می سازد بهتر دانستیم به تاثیر بسیار مفید بازی درمانی برای کودک بیش فعال اشاره کنیم.بازی درمانی نیز یکی از تکنیک های بسیار موثر بر درمان کم توجهی و بیش فعالی کودکان می باشد.

چرا بازی درمانی برای کودک بیش فعال موثر واقع می گردد؟

به سبب برون سازی احساسات کودکان در حین بازی های متعدد و تخلیه انرژی شان در این حین،بازی درمانی یکی از روش های درمانی مفید تلقی می گردد.

کودکان بیش فعال به علت برخورداری از مشکلات احساسی_رفتاری در برقراری ارتباط با اطرافیان بخصوص والدین و همکلاسی ها در مهد کودک یا مدرسه عملکرد خوبی نداشته و اختلالاتی در ایفای نقش خود به هنگام ارتباط با دیگران در بر دارند.

بازی درمانی برای کودک بیش فعال

گذری بر مشکلات احساسی_رفتاری کودکان بیش فعال

  • کودکان بیش فعال رفتارهای خشن داشته و اکثرا این رفتارها در طی روز از آن ها سر می زند.
  • کودکان بیش فعال در برقراری ارتباط های اجتماعی دچار مشکل هستند.
  • این کودکان از قانون تبعیت نکرده و آن را زیر پا می گذارند.

🔔 لذا این مشکلات در کودکی باید توسط روش بازی درمانی کودک بیش فعال درمان شوند در غیر این صورت کودک،در بزرگسالی با چالش های متعدد دیگری مثل رفتارهای ضد اجتماعی.عدم پایبندی به روزمرگی های تکراری مهم مثل رفتن به سرکار،مصرف مواد مخدر و..رو به رو می شود.

اهمیت بهره مندی از بازی درمانی برای کودک بیش فعال

بازی درمانی برای کودک بیش فعال می تواند بسیاری از احساسات وی را برانگیخته نموده و کودک با خیال راحت تری بتواند این احساسات را در محیطی که کاملا جو مناسبی برایش دارد ابراز کند..احساساتی مثل خوشحالی زیاد.حرف زدن با روانشناس کودک و فعالیت های سریع و بسیار و..

✅ زیرا در این بازی ها کودک بیشتر می تواند بر روی بازی خاصی مثل بازی فکری معمایی نیز تمرکز کند و حواس پرتی همیشگی اش کمتر گردد لذا توجه کودک به همراه کمک های بازی درمانگر کودک به بازی معمایی معطوف گشته و بهتر می تواند درباره بازی و عملکرد خود فکر کند.

بازی درمانی برای کودک بیش فعال

نقش بازی درمانگر در بازی درمانی برای کودک بیش فعال

بازی درمانگر به کودک بیش فعال در سه بعد کمک می رساند که این سه بعد بسیار در نحوه عملکرد کودک تاثیرگذار هستند.

درمان 3 چالش اساسی با بازی درمانی برای کودک بیش فعال

  • بازی درمانگر سعی می کند با بازی درمانی برای کودک بیش فعال مشکل او در زمینه تمرکز کردن را رفع کند.
  • درمانگر سعی می کند با بازی درمانی برای کودک بیش فعال مشکل کودک در زمینه ناتوانی در میزان تحمل پذیری و صبوری وی را بهبود و افزایش دهد.
  • درمانگر به سبب بهره مندی از بازی های انحصاری در بازی درمانی کودک کمک می کند کودک بیشتر بر روی خود.افکار و رفتارهایش کنترل داشته باشد.

اهداف کاربردی بازی درمانی برای کودک بیش فعال

  • تغییر نگرش ها و احساسات کودک اعم از تقویت و افزایش احساسات مثبت مثل عزت نفس و اعتماد به نفس.دوست داشتنی بودن و درک و پذیرش و..
  • کاهش و برطرف نمودن میزان رفتارهای مخرب و منفی کودک بیش فعال
  • کاهش میزان احساسات منفی کودک اعم از احساس کوچکی کردن.احساس دوست نداشته شدن
  • تغییر رفتارها و افکار والدین کودک بیش فعال به جهت اعتماد بیشتر به کودک.کمک به تغییر کودک و..
  • ارتقاء رفتارهای مثبت در کودک مثل افزایش مسئولیت پذیری وی.بهبود بیان خواسته ها و ابراز تمایلات و..

بازی درمانی برای کودک بیش فعال

تاثیرات بازی درمانی برای کودک بیش فعال

  • بازی درمانی برای کودک بیش فعال سبب می گردد وی بیاموزد پیش از بیان هر حرفی بیشتر تامل کرده و فکر کند.
  • میزان خطاهای ذهنی و شناختی کودک(congnitive errord) نیز کاهش می یابد.
  • میزان کم توجهی و بی توجهی کودک بیش فعال کاهش می یابد.
  • مهارت گوش دادن کودک بیش فعال افزایش می یابد.
  • بهبود و کاهش میزان استرس کودک
  • تکانشگری کودک به سبب راهکار بازی درمانی برای کودک بیش فعال کاهش می یابد.
  • کودک بیش از قبل می تواند به مهارت ها و توانایی های خود اعتماد کند.
  • مهارت های ارتباطی کودک بیش فعال تقویت می گردد.
  • و بسیاری تاثیرات مثبت دیگر به واسطه برخی بازی های مفید و موثر این تاثیرات مثبت را بر کودک نمایان می سازد.

انواع روش های بازی درمانی برای کودک بیش فعال

  • ورزش کردن
  • رقص و جنب و جوش 
  • خلاقیت و هنر
  • بازی با استفاده از توپ روی میز
  • فوتبال دستی
  • بازی های فکری معمایی مثل شطرنج و پازل و.. به جهت تقویت تمرکز و توجه کودک بیش فعال
  • و..

بازی درمانی برای کودک بیش فعال

ورزش کردن مهم ترین روش بازی درمانی برای کودک بیش فعال

ورزش کردن به سبب تخلیه انرژی کودک و فعالیت های سنگین و پرشتاب وی در حین بازی و ورزش می تواند تاثیر بسیار زیادی بر درمان کودکان بیش فعال بگذارد.لذا کودک در محیطی مناسب بوده و حین ورزش کردن پرشور خود نگران سرزنش شدن از سوی دیگران نشده و احساس درک و پذیرش از سوی مشاور کودک را به دست می آورد.

به سبب فعالیت های زیاد و عدم یکجا نشینی کودکان بیش فعال،ورزش کردن به خوبی می تواند انرژی های درونی و نهفته کودک را در محیطی سالم تخلیه نموده و احساساتش را به خوبی بیان دارد.بیشتر خوشحالی کرده و به علت این میزان شور و شوق می تواند احساس راحتی کرده و با دیگران بیش از همیشه ارتباط برقرار کند.بازی درمانی برای کودک بیش فعال بهترین درمان است

احساساتش را بشناسد و در موقعیت مناسب این عواطف را ابراز دارد ولیکن مقدار زمانی که صرف بازی می شود نیز نباید فراتر از حد بوده و باید بر اساس میزان توانایی و اراده کودک بیش فعال انجام گردد.

✅ لذا علاوه بر افزایش احساس شادی و نشاط در کودک و تخلیه صحیح انرژی او نیز ورزش می تواند به آرامش ذهنی کودک بیش فعال کمک نموده و در نحوه چگونگی فکر کردن و میزان زمان ارائه پاسخ و حرف و..عملکرد خوبی را نشان دهد و مهارت های لازم بر تمرکز نمودن و فکر کردن را ارتقاء بخشد.

رقص و جنب و جوش کودک بیش فعال

کودک بیش فعال می تواند با رقصیدن و بازی هایی که او را وادار به فعالیت می کنند مثل قایم موشک بازی انرژی خود را تخلیه کرده و بیشتر با گروه هم سالان خود در ارتباط باشد.رقص و بازی با همسالان سبب می گردد احساس مثبتی به کودک القاء گردد.

باید ذکر نمود این روش ممکن است برای برخی کودکان موثر و برای بعضی دیگر بی اثر جلوه کند و این نتیجه از تفاوت احساسات و خلقیات هر کودک می باشد.

✅ این مساله یاداور می شود که بازی درمانی برای کودک بیش فعال نیز نیازمند بهره گیری از بازی های انحصاری و متناسب با شخصیت و چالش های کودک می باشد و هرگز نباید انتظار داشت کودکی با روش یا بازی دیگری به وضعیت بهتری دست یافته پس این روش،روشی کامل و تاثیرگذار بر همه کودکان بیش فعال است!

بازی درمانی برای کودک بیش فعال

خلاقیت و هنر موثر بر بازی درمانی کودک بیش فعال

خلاقیت و بازی های هنری(هنرهای دستی)مثل نقاشی.خطاطی.قصه گویی که خلاقیت و تخیل کودک را تقویت می نماید و دیگر بازی هایی که سبب ترغیب کودک به تخیل و..می گردد می توانند در درمان کم توجهی و حواس پرتی کودک بسیار موثر عمل کنند.

بازی با توپ بر روی میز

برای تقویت تمرکز و توجه کودک این روش می تواند تاثیر مثبتی را پیاده سازد از آنجا که والد یا درمانگر و کودک هر دو در تقابل و رو به روی یکدیگر پشت میزی نشسته و توپ را جلوی خود می گذارند و با فوت کردن توپ سعی می کنند توپ را مستقیم به جلوی صورت یکدیگر هدایت کنند و نباید اجازه دهند توپ از مسیر رو به رو خارج گشته و به اطراف پرت شود. بازی درمانی برای کودک بیش فعال را توسط متخصص پیگیری نمایید.

✅ فوتبال دستی و بازی های فکری مثل شطرنج و..نیز هم به سبب ترغیب کودک به تمرکز نمودن بر بازی و توجه و دقت به پیشبرد صحیح بازی نیز می توانند از روش های موثر در بازی درمانی کودک بیش فعال تلقی گردند.

بازی درمانی برای کودک بیش فعال

بازی درمانی برای کودک بیش فعال بر پایه اصول و تخصص لازم

همانطور که ذکر شد بهتر است بازی های در نظر گرفته شده برای کودک بیش فعال نیز متناسب با شخصیت و عواطف و میزان مشکل او باشد و بازی درمانگر توانسته باشد با وی رابطه ای صمیمی را برقرار کرده باشد.

بر فرض اگر کودکی بیش از حد کم توجه است بازی هایی مبنی بر کاهش این کم توجهی و اگر کودکی بیش از حد جنب و جوش دارد یا به سبب بیش فعالی پرخاشگری می کند و..بازی هایی برای کاهش این رفتارها برای وی در نظر گرفته شود.

📞 لذا اگر والدین می خواهند از روش بازی درمانی برای کودک بیش فعال خود توسط روانشناس کودک متخصص و مجرب بهره مند گردند می توانند با شماره درج شده تماس حاصل کنند لذا “دکتر امین الرعایا” به صورت تخصصی به بازی درمانی برای کودک بیش فعال می پردازد.

بازی درمانی چه تاثیری بر کودک بیش فعال دارد؟

کودک با این بازی ها می تواند بهتر تمرکز کرده و بیش از قبل توجه و حواس خود را به موضوع مورد نظر معطوف دارد.بازی درمانی برای کودک بیش فعال مزایای دیگری نیز دارد که داخل محتوا به برخی از مهم ترینِ آن ها اشاره شده است.

کودک بیش فعال چه علائمی دارد؟

کودک بیش فعال نیز فعالیت های مداوم و مستمری دارد و حواس پرتی بسیاری نیز دارد.اغلب اشیاء و وسایل خود را گم کرده و از پرداختن به فعالیت ها مخصوصا تکالیفی که نیاز به تلاش برای فکر کردن دارد دوری کرده و ابراز ناخشنودی می کنند.در به سرانجام رساندن برخی کارها اغلب دچار فراموشی می گردد و..بهتر است ملاک های بیش فعالی کودکان توسط روانشناس کودک متخصص و مجرب تشخیص داده شوند.لذا والدین برای این امر می توانند با شماره درج شده تماس حاصل کنند.

آیا کودک بیش فعال ممکن است دارای اختلالاتی دیگر هم باشد؟

بله بیش فعالی غلب با اختلالاتی مثل اختلالات اضطرابی.یادگیری.اختلالات رفتار ایذایی و اختلالات خلقی همراه می باشد.

نگین افراسیابیمشاهده نوشته ها

Avatar

سلام و درود   نگین افراسیابی هستم دانشجوی رشته روانشناسی و کارشناس تولید محتوا. علاقه زیاده به نویسندگی خصوصا محتوا های روانشناسی دارم. امیدوارم نوشته های من براتون مفید باشه. ممنون از همراهی همیشگیتون.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *