بازی درمانی برای کودک اوتیسم

4.6/5 - (36 امتیاز)

آشنایی با بازی درمانی برای کودک اوتیسم

بازی درمانی برای کودک اوتیسم یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای کاهش میزان علائم اوتیسم در کودکان دچار اختلال اوتیسم می باشد که سالیان سال است مشاوران کودک از این روش برای کاهش علائم اوتیسم و بهبود کودکان بهره می گیرند.

از آنجا که کودکان به بازی کردن بیش از صحبت و حرف زدن با روانشناس بزرگسال اهمیت می دهد بازی درمانی های کودک اوتیسم بسیار موثر واقع گشته است.

بازی درمانی برای کودک اوتیسم

علت بهره گیری از بازی درمانی برای کودک اوتیسم

به سبب بهره گیری از روش بازی درمانی برای کودک اوتیسمی نیز به مرور مهارت های کودک در خصوص برقراری ارتباط با همسالان و بزرگسالان، توانایی درک رفتارها و تعاملات بین فردی و..افزایش می یابد.بنابراین این علائم در کودک دارای اختلال اوتیسم به مرور کاهش می یابد و کودک بهتر می تواند با دیگران ارتباط گیرد.

چرا بازی درمانی برای کودک اوتیسم مفید واقع می گردد؟

کودکان اوتیسم به سبب بازی درمانی نیز می توانند عواطف و خلقیات خود را به هنگام بازی از خود نشان داده و تمایلات و ناراحتی ها، دغدغه ها و خوشحالی هایشان را بیان می کنند.

کودکان اوتیسم به سبب بازی درمانی می توانند به هنگام بازی با همسالان بیشتر با آن ها همدلی کرده و ارتباط بیشتری را با ایشان داشته باشند لذا کودکان اوتیسم تا حدودی گوشه گیر هستند و با بازی های مختلف می توانند بیشتر با کودکان بازی کرده و از تنهایی خود دور شوند.

بازی درمانگر سعی می کند با بازی درمانی به کودکی که دارای اختلال اوتیسم می باشد کمک کند تا بیشتر بر روی احساسات و رفتارهای خویش کنترل داشته باشد لذا کودک اوتیسمی نمی تواند بر روی احساسات خود کنترل داشته باشد و ممکن است به چیزهای کوچیک واکنش بسیار نشان داده یا بالعکس رفتار کند.

بنابراین در بازی درمانی برای کودک اوتیسم از بازی های مهم و متعددی برای بهبود کودک در کنترل رفتارهای خویش استفاده می گردد.

کودک اوتیسم نمی تواند به چشم ها و صورت دیگران به خوبی نگاه کند و با آن ها صحبت کند به همین سبب با بازی های گروهی تخصصی از جانب بازی درمانگر کودک می آموزد بیشتر با دیگران تماس چشمی برقرار کند و با آن ها در ارتباط باشد و..

لذا تاثیرات بسیاری به سبب بهره گیری از بازی درمانی برای کودک اوتیسم حاصل می گردد که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا می شوید.

بازی درمانی برای کودک اوتیسم

علائم مشهود به هنگام بازی درمانی برای کودک اوتیسم

علائم اوتیسم در کودکان در هر زمان با توجه به موقعیت حاضر با کودک همراه هستند ولیکن ممکن است این میزان علائم گاهی با شدت بالا و گاهی با شدت پایین تر دیده شوند.

در بازی درمانی به سبب بازی های مخصوص و انحصاری نیز این علائم با همکاری های کودک و والدین کاهش می یابند که بهتر است به آن ها اشاره ای کنیم:

  • وابستگی بسیار کودک به والدین و سبک زندگی خود
  • عدم علاقه به تجربه های جدید
  • وسواس فکری بیش از حد(مثلا تمرکز بسیار زیاد بر روی وسیله یا شی ء مورد نظر)
  • عدم توانایی برقراری تماس چشمی
  • واکنش بسیار زیاد به هر نوع تغییر در زندگی
  • علایق محدود
  • ناتوان در درک احساسات افراد
  • و.‌‌.

همه این علائم و دیگر علائم کودکان اوتیسم نیز با روش انحصاری بازی درمانی برای کودک اوتیسم به سبب روش های بازی متعدد و اصولی نیز کاهش می یابند.

ناگفته نماند اختلال اوتیسم قابل درمان نمی باشد ولیکن می توان علائم آن را کاهش داد تا کودک بهتر زندگی کرده و کمتر به سبب تنهایی و عدم برقراری تعامل و ارتباط با دیگران و..اذیت شود.

انواع روش های بازی درمانی برای کودک اوتیسم

  • روش بازی درمانی دستوری
  • روش بازی درمانی غیر دستوری

بازی درمانی برای کودک اوتیسم با روش دستوری

در این سبک از بازی درمانی روانشناس کودک و حتی والدین می توانند بر نحوه بازی کودک اوتیسم نظارت داشته باشند و در خصوص روند بهتر بازی ها به او کمک کرده و حتی پیشنهاداتی از سوی بازی درمانگر به کودک ارائه شود.در واقع این سبک از بازی درمانی بیشتر کودک را به سمت بهتر پیش رفتن روند بازی هدایت می کند.

بازی درمانی برای کودک اوتیسم با روش غیر دستوری

در این سبک از بازی بازی درمانگر مشارکت و نظارت کمتری بر کودک دارد و کودک به تنهایی و بنا بر علاقه خود بازی های مورد نظرش را پیش می برد و بر اساس نظرات مشاور کودک به بازی نمی پردازد.

لذا باید در نظر داشت برخی مشاوران کودک نیز از هر دوی این روش ها استفاده کرده و به کودک کمک می کنند بهتر به امورات خود بپردازد.

بازی درمانی برای کودک اوتیسم

الزامات موثر بر جلسات بازی درمانی برای کودک اوتیسم

✅ در جلسات بازی درمانی برای کودک اوتیسم به افزایش افکار و رفتارهایی در او پرداخت تا نتیجه بهتری در کاهش بروز علائم اوتیسم و بازی های پیش رو نیز نمایان گردد.

✅ کودک درک مناسبی از وظایف خود در طی جلسات بازی درمانی داشته باشد و از پیش با آن ها آشنا باشد تا بتواند به هنگام جاست بازی درمانی با ایرادات کمتری به بازی بپردازد.

✅ خوب است که کودک با هر روش بازی پیش رو در جلسات آشنا شده و تجربه ای را از آن بازی کسب کند و بعد به طور جدی تری به آن بازی بپردازد.

✅ کودک باید از دستورات و اهداف بازی هایی که قرار است با آن ها سر و کار داشته باشد مطلع باشد و به سبب پیشبرد بهتر بازی ها به بازی و تمرین بپردازد.

✅ لازم است که به احساسات، افکار و سوالات کودک توجه شود و در صورت وجود سوال یا ابهامی این سوالات را از روانشناس کودک بپرسد و بازی درمانگر با صبوری و آرامش به وی پاسخ دهد..در صورت ترس یا نگرانی با او صحبت کرده و سعی به آرام کردن کودک کنند.

اصول مبتنی بر بازی درمانی برای کودک اوتیسم

در برخی جلسات بازی درمانی برای کودک اوتیسم، قوانین و اصولی بر کودکان اوتیسم در نظر گرفته می شود تا مهارت های ارتباطی کودک و تعاملات وی افزایش یافته و بهتر بتواند روابط دوستانه ای را برقرار کند.

برخی از این اصول در جلسات بازی درمانی کودک اوتیسمی

  • گوش دادن کودک به صحبت های دیگران
  • اجازه گرفتن برای صحبت و حرف زدن
  • احترام و رعایت نوبت و حقوق دیگران
  • توجه نمودن به احساسات درونی
  • برقراری تماس چشمی با دیگران به اندازه و در حد تعادل
  • و..

بازی درمانی برای کودک اوتیسم

اهمیت نقش والدین در کاهش علائم اوتیسم در کودکان

بازی درمانگر کودک به جهت تاثیر پذیری بهتر کودک از بازی های تخصصی مورد نظر برخی بازی هایی که در منزل می توان به انجام آن ها پرداخت را به والدین می آموزند تا به هنگام اوقات فراغت کودکان والدین نیز با کودک بازی کرده و کودک علاوه بر بازی در جلسات بازی درمانی برای کودک اوتیسم نزد روانشناس، در منزل به همراه والدین نیز به بازی پرداخته و پیشرفت بیشتری در نحوه بازی ها داشته باشد.

بنابراین نقش والدین در کاهش علائم اوتیسم کودک خود نیز بسیار موثر است، لذا برخی راهکارهای پیشنهادی به والدین به هنگام بازی با کودک خود از قبیل موارد پیش رو می باشند:

✅ بهتر است والدین کتاب های مختلفی را برای کودک به هنگام اوقات فراغت کودک بخواند.

✅ به میزان اراده و توانایی کودک توجه شود و در هر فرصتی از بازی ها استفاده نگردد.لذا لازم است حد تعادلی برای پیشبرد بازی ها توسط والدین در نظر گرفته شود و کودک بیش از حد به سبب بازی در خانه خسته نشود.

✅ بهتر است به هنگام بازی کودک، والدین در کنار کودک خود باشند و با او همراهی کنند.

✅ بهتر است والدین فشار زیادی بر کودک وارد نکنند و به هنگام بازی به او احساس راحتی داده و فضای امنی را برایش فراهم

کنند.

و..

بازی درمانی برای کودک اوتیسم

بازی های موثر بر جلسات بازی درمانی برای کودک اوتیسم

بازی هایی که در ادامه معرفی می شوند بازی هایی است که تاثیر بسزایی بر کاهش علائم اوتیسم کودک دارند.

به همین سبب در جلسات بازی درمانی برای کودک اوتیسم با توجه به تشخیص مشاور کودک به سبب تناسب کودک با آن

سبک از بازی نیز به برخی از این بازی ها پرداخته می شود.

  • قایم موشک بازی (باید توجه گردد بهتر است اگر کودک تمایل به فرار دارد این بازی در فضایی سر پوشیده انجام شود.)
  • نقاشی کردن کودک اوتیسم
  • ورزش بسکتبال در محیط امن و سرپوشیده
  • پرورش خلاقیت و کارهای هنری
  • کتاب و قصه خوانی
  • دیگر انواع روش های بازی درمانی مثل رقص، موسیقی درمانی،مار پله و..
  • و بازی های متعدد دیگر

به سبب تاثیرات مثبت و مفید بازی درمانی برای کودک اوتیسم در کاهش میزان بروز علائم نیز والدین می توانند به جهت روند بهتر کودک در زندگی و امورات خویش در زندگی نیز با شماره درج شده تماس حاصل نموده و به دکتر امین الرعایا که به صورت تخصصی به بازی درمانی کودک می پردازند اعتماد نمایند.

بازی درمانی برای کودک اوتیسم

کودک اوتیسم چه نشانگانی دارد؟

کودک اوتیسم گوشه گیر بوده و تعامل و ارتباط مطلوبی با دیگران ندارد.وی نمی تواند تماس چشمی برقرار کرده و بازی های انفرادی را ترجیح می دهد.نسبت به سر و صدا حساس بوده و به سبب صداهای آزاردهنده اذیت می شود.وابستگی زیادی به والدین دارد و به سبک و روتین روزانه خود علاقه دارد و علاقه ای به تغییر سبک زندگی خود ندارد و..

بازی درمانگر در بازی درمانی برای کودک اوتیسم از چه روش هایی استفاده می کند؟

برخی اوقات بازی درمانگر و روانشناس کودک به وی پیشنهاداتی در پیشبرد روند بازی ها ارائه داده و به او در بازی کردن کمک می کند ولیکن گاهی اوقات بازی درمانگر کودک را آزاد گذاشته و اجازه می دهد کودک با توجه به علایق خود به بازی های مختلف بپردازد.به این روش ها در محتوا اشاره شده است و افراد می توانند مطالعه ای از آن ها داشته باشند.

آیا کودکان اوتیسم دارای اختلالات خواب هستند؟

بله یکی از علائم مهم اوتیسم در کودکان اختلال خواب است.این کودکان یا بسیار پر خواب بوده یا کم خواب هستند و برخی از آن ها در به خواب رفتن مشکل دارند.

نگین افراسیابیمشاهده نوشته ها

Avatar

سلام و درود   نگین افراسیابی هستم دانشجوی رشته روانشناسی و کارشناس تولید محتوا. علاقه زیاده به نویسندگی خصوصا محتوا های روانشناسی دارم. امیدوارم نوشته های من براتون مفید باشه. ممنون از همراهی همیشگیتون.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *