5/5 - (1 امتیاز)

اهمیت سرگرمی و بازی برای کودکان بیش فعال

از آنجایی که کودکان بیش فعال انرژی زیادی داشته و دوست دارند دائما به فعالیت های متعدد بپردازند والدین می توانند با بهره گیری از سرگرمی و بازی برای کودکان بیش فعال، سبب گردند انرژی ایشان به خوبی و در راستای فعالیتی مثبت تخلیه شده و سپس بتوان به خوبی با کمک دکتر روانشناس به کنترل بیش فعالی کودکان پرداخت.

بسیار مهم است که والدین در خصوص بازی با کودکان خود جهت کاهش و کنترل میزان بیش فعالی ایشان از مشاور کودک مشورت گیرند زیرا دکتر روانشناس با توجه به میزان بروز علائم و شدت آن ها نیز بازی هایی را برای کودک در نظر می گیرد که با وجود ابراز انرژی کودک به شیوه ای مثبت، فعالیت های کودک به خوبی و در حد تناسب کنترل گردد.

در ادامه نیز به برخی از این بازی ها اشاره می کنیم.

انواع بازی برای کودکان بیش فعال ADHD

راه های سرگرمی کودکان بیش فعال چیست؟ چگونه می توان با این کودکان بازی کرد؟

نمونه هایی از انواع بازی با بچه های بیش فعال عبارتند از:

  • مار پله
  • منچ
  • بازی های فکری
  •  پازل
  • و..

بهره گیری از این بازی ها از آنجایی که کنجکاوی و تفکر کودک را وا می دارد سبب می گردد کودکان بیش فعال انرژی خود را صرف تفکر درباره نحوه برد در بازی صرف کنند و بدین گونه می توان تا حدودی میزان توجه و تمرکز کودک را افزایش داد زیرا کودکان بیش فعال نیز نمی توانند بر مسائل به خوبی تمرکز کنند و با بهره گیری از بازی های فکری می توان تمرکز افراد را افزایش داد زیرا کودک به دنبال برد در بازی و رسیدن به مرحله نهایی می باشد.

بازی های نمایشی

یکی از راه هایی که علاوه بر سرگرم کردن کودک سبب می گردد وی رفتارهای درست و مناسب را بیاموزد، بازی های تقلیدی و نمایشی است..فرضا والدین می توانند با اجرای نمایش کوتاهی در خصوص برخورد افراد در بین دیگران به کودک بیاموزند که فعالیت های خود را نیز در عموم کمتر گرداند و..و از کودک بخواهند این نمایش را مجددا اجرا کرده و نمایش والدین را تقلید نمایند.

بازی های خلاقانه

خوب است که والدین خلاقیت کودک خود را افزایش دهند. این نیز می تواند با نقاشی کشیدن، شعر خواندن و..انجام گیرد. توصیه می  گردد والدین کودک را مجبور به نقاشی کشیدن و..نکنند و در صورت عدم همکاری فرزند خویش از روانشناس کودک مشورت گیرند.

سرگرمی و بازی برای کودکان بیش فعال

چرا نیاز است با کودکان بیش فعال بازی کنیم؟

همانطور که اشاره نمودیم کودکان بیش فعال به سبب این اختلال، فعالیت های مکرری را انجام می دهند و انرژی زیادی دارند.همچنین این کودکان نسبت به موضوعی خاص فرضا تدریس معلم، تمرکز و توجه کمی دارند و نمی توانند با دقت به مسئله توجه کنند.

زمانی که والدین بازه زمانی خاصی را برای بازی و سرگرم کردن کودک بیش فعال ADHD خود در نظر می گیرند کودکان می توانند با کمک والدین و دکتر روانشناس تلاش کنند تا توجه خود را در آن بازه زمانی بیشتر کرده و انرژی خود را در فعالیت مربوطه صرف نمایند.

زیرا عموما کودکانی که بیش فعال هستند به جنب و جوش علاقه زیادی دارند و ممکن است به همین دلیل اغلب به تنهایی بازی کنند، زمانی که والدین با کودک خود در خانه بازی هایی اعم از قایم موشک بازی، بازی های فکری و..می کنند سبب می گردند کودک علاوه بر جنب و جوش و تخلیه انرژی به میزان کمتر فرضا عدم دویدن درخانه و با تمرکز بیشتر نیز به بازی بپردازد.

توصیه می گردد والدین از بازی هایی اعم از قایم موشک و..در محیط های بیرونی خودداری کنند زیرا ممکن است کودک بیش فعال از دست والدین فرار کرده و یا به سبب شیطنتی که دارد از دید والدین دور شود و نگرانی هایی را ایجاد نماید.

مزایای سرگرمی و بازی کردن با بچه های بیش فعال چیست؟

  • کودکان بیش فعال به سبب جنب و جوش زیادی که دارند عموما به تنهایی بازی می کنند به همین سبب بازی والدین یا درمانگر با کودک بیش فعال سبب می گردد از میزان گوشه گیری کودک کم گردد.
  • کودک می تواند به سبب بازی کردن مهارت های ارتباطی خود را افزایش دهد.
  • احساس شادی و خوشحالی بیشتری به کودک دست می دهد زیرا به جای سرزنش شدن، والدین با وی بازی کرده و برایش وقت می گذارند.
  • توجه و تمرکز کودک افزایش می یابد زیرا در لحظه تلاش می کند با توجه به فرضا نمایش والدین یا برد در بازی های فکری بر موضوع توجه بیشتری داشته باشد.
  • استعدادها و توانایی های کودک در بازی ها بیش از پیش مشاهده می شوند و رشد می کنند..فرضا استعداد در نقاشی کردن، بازی های فکری و..
  • صمیمیت بین کودک و والدین افزایش می یابد.
  • والدین به مرور به جای سرزنش کودک و تمرکز بر فعالیت های مکرر وی، سعی می نماید به کودک کمک کنند تا با بازی های موثر میزان بروز  علائم بیش فعالی خود را کاهش داده و کنترل نماید.
  • کودک احساس درک شدن از سوی دیگران خصوصا والدین را می کند.
  • در موقعیت ها و بخش های مختلف بازی یاد می گیرد که چگونه هیجانات خود را ابراز نماید.
  • تفکر انتزاعی و عاطفی و کلامی کودک به سبب بازی با والدین و دکتر روانشناس افزایش می یابد.
  • بازی کردن می تواند تجربیات کودک را افزایش دهد فرضا با شکست در یک بازی و یا برد در آن می تواند نتایج متعددی را تجربه کند و این نیز می تواند برای کودک در آینده موثر باشد.

بهره گیری از جلسات بازی درمانی برای کودک بیش فعال

جلسات تخصصی بازی درمانی برای کودک بیش فعال می تواند سبب گردد دکتر روانشناس پس از علت یابی اختلال بیش فعالی نیز با بهره گیری از برخی بازی های موثر در تناسب با میزان نشانه ها و شدت علائم بیش فعالی، این علائم را کاهش داده و کنترل نماید.

به همین سبب پیشنهاد می گردد والدین با مشاهده هرگونه علائم بیش فعالی در کودک خود از این جلسات برای کاهش اختلال در فرزند خویش بهره گیرند.

باید یادآور شویم زمانی که والدین در زمان مناسب از تخصص روانشناس کودک بهره مند نگردند ممکن است میزان علائم بیش فعالی در وی کاهش نیافته و تنها با جلسات درمانی بتوان آن را کنترل نمود.

سرگرمی و بازی برای کودکان بیش فعال

نقش والدین در بازی با کودکان بیش فعال چیست؟

والدین چگونه می توانند بر کاهش بیش فعالی کودک خویش نقش داشته باشند؟ چرا والدین نقش مهمی در بازی با کودک خود دارند؟

باید توجه داشت بسیار مهم است که والدین، کودک خود را جهت بازی با ایشان تحت فشار قرار ندهند و به اصرار، کودک را مجبور به بازی با خویش نکنند زیرا کودک ممکن است به سبب بیش فعالی خود دارای گوشه گیری بوده و یا نتواند به خوبی هیجانات خود را ابراز کند..بنابراین نیاز است که والدین در صورت عدم همکاری های کودک از جلسات مشاوره روانشناسی بهره گیرند.

از دیگر مواردی که باید به آن ها اشاره نمود این است که والدین باید با تمام وجود با کودک خود بازی کنند و هیچ نشانه ای از اجبار آن ها در بازی با فرزند خویش نباشد..زیرا کودک ممکن است از بازی اجتناب ورزد و بیش از پیش به فعالیت های تکی مثل دویدن در خانه و..پرداخته یا به گوشه گیری  و تنهایی بپردازد.

لذا از دیگر نکاتی که مهم است این می باشد که بهتر است والدین در انتخاب اسباب بازی های کودک نیز توجه ویژه ای داشته باشند و پیش از تهیه اسباب بازی برای فرزند خویش از دکتر روانشناس مشورت گیرند.

به طور کل از آنجایی که نیاز است بیش فعالی در کودکان توسط دکتر روانشناسی متخصص و مجرب کنترل گردد بهتر است والدین از تخصص بازی درمانگر کودک بیش فعال بهره مند گشته و با حضور خود و کودک در این جلسات به فرزند خویش کمک کنند تا میزان علائم بیش فعالی در وی کاهش یافته و کنترل گردد.

لذا اگر بیش فعالی در زمان مناسب کنترل نگردد به مرور و در بزرگسالی افزایش یافته و ممکن است زندگی افراد را در جهات متعدد مختل ساخته و تحت شعاع قرار دهد فرضا در محل کار..

جهت بهره مندی از جلسات مشاوره بیش فعالی کودکان به صورت تخصصی نیز تنها کافیست با شماره درج شده تماس حاصل نمود.

آیا مشاوره روانشناسی کودکان بیش فعال تماما حضوری است؟

خیر می توان علاوه بر جلسات حضوری از جلسات مشاوره آنلاین دکتر امین الرعایا هم بهره مند گشت تنها کافیست با شماره درج شده تماس حاصل نمود.

بازی با کودکان بیش فعال تاثیری هم دارد؟

بله با همکاری های کودک و والدین با بازی درمانگر کودک می توان بطور کاملا تخصصی میزان بروز علائم ADHD را کنترل نمود.

هزینه جلسات مشاوره چقدر است؟

میزان هزینه این جلسات وابسته به تعداد و تایم هر جلسه بنا بر میزان شدت بروز علائم می باشد که برای هر کودک متغیر می باشد.

نگین افراسیابیمشاهده نوشته ها

Avatar

سلام و درود   نگین افراسیابی هستم دانشجوی رشته روانشناسی و کارشناس تولید محتوا. علاقه زیاده به نویسندگی خصوصا محتوا های روانشناسی دارم. امیدوارم نوشته های من براتون مفید باشه. ممنون از همراهی همیشگیتون.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *