علائم بیش فعالی کودک 4 ساله

4.4/5 - (51 امتیاز)

گذری بر علائم بیش فعالی کودک 4 ساله

از آنجایی که کودکان به سبب فعالیت های متعددی که در طی روز دارند و دارای شیطنت های مختص به خود هستند گاهی والدین بیش فعالی را با شیطنت های بچگانه به اشتباه می گیرند ولیکن بهتر است والدین با نشانگان و علائم بیش فعالی کودک 4 ساله آشنا شده و شناختی از آن ها داشته باشند.

بنابراین پیشنهاد می دهیم والدین ادامه مطالب را مطالعه نموده تا به اطلاعات مفیدی از اختلال بیش فعالی(ADHD)دست یابند.

علائم بیش فعالی کودک 4 ساله

تفاوت علائم بیش فعالی کودک ۴ ساله با کودکان بازیگوش سالم

کودکانی که شیطنت سالم دارند حرف شنو بوده و به هنگام گوشزد های والدین میزان شیطنت خود را کنترل می کنند ولیکن کودکانی که دارای اختلال بیش فعالی هستند حتی پس از شنیدن تذکرات والدین خود به شلوغ کاری های خود مخصوصا دویدن های بی وقفه ادامه می دهند.

تشخیص علائم بیش فعالی کودک ۴ ساله به چه نحو است؟

به طور کل تشخیص علائم بیش فعالی در کودکان ۴ ساله از سوی والدین کمی دشوار است ولیکن باید توجه داشت کودکانی که احتمال می رود دارای بیش فعالی باشند در برخی رفتارها و واکنش های رفتاری خود کنترل نداشته و بدون کنترل نمودن آن ها به رفتارهایشان ادامه می دهند.

این واکنش های رفتاری شامل موارد پیش رو می شوند:

  • ناتوانی در کنترل افکار و مهار نمودن آن ها که سبب کم توجهی و بی توجهی می گردد.
  • ناتوانی در کنترل اِعمال حرکات جسمانی که سبب بی قراری جسمی نیز می گردد.
  • ناتوانی در کنترل نمودن میزان پرخاشگری خود یکی از مهم ترین علائم بیش فعالی کودک 4 ساله

لذا باید توجه نمود کودکان بیش فعال بی توجهی مشهودی دارند و بی قرار هستند لذا نمی توانند خود را کنترل نموده و فعالیت های مکرر و مداوم خود را با اختیار و کنترل خود رها کنند.

علائم بیش فعالی کودک 4 ساله

مهم ترین علائم بیش فعالی کودک ۴ ساله

  • بی توجه بودن
  • فعالیت مداوم و مستمر
  • تکانشگری

بی توجهی در کودکان بیش فعال ۴ سال

این کودکان نسبت به امورات اطراف فرض مثال بازی های جمعی و نکات مورد نظر بازی و دیگر فعالیت ها مثل گوش دادن به حرف ها و تذکرات والدین و..توجه لازم را ندارند و نمی توانند بر موضوع تمرکز کنند.

فعالیت مداوم و مستمر

کودکان ADHD دارای بیش فعالی هستند یعنی فعالیت هایی مداوم دارند و نمی توانند یک لحظه سر جای خود بنشینند.دائم حواس خود را با مشغول کردن خود به کاری مثل دویدن.راه رفتن مداوم و..پرت می کنند.

پرخاشگری

یکی از علائم بیش فعالی کودک ۴ ساله پرخاشگری است.این کودکان به سبب بی توجهی و بیش فعالی خود در طی روز حساس و پرخاشگر بوده و نسبت به هر رفتار و حرفی واکنشی پرخاشگرانه از خود نشان می دهند.

علائم بیش فعالی کودک 4 ساله

دیگر نشانه ها و علائم بیش فعالی کودک ۴ سال

  • کودکانی که دچار اختلال بیش فعالی هستن با شنیدن سر و صدا اذیت می شوند ممکن است شنیدن کوچک ترین صدا در خانه یا خیابان آرامش آن ها را به هم ریزد و سبب آشفتگی شان گردد.
  • این کودکان ممکن است در حین ناقص باقی گذاشتن بازی که در حال انجام آن می باشد به بازی دیگری بپردازد و بازی پیشین را به اتمام نرساند.
  • یکی از علائم بیش فعالی کودک ۴ ساله اختلال در خواب می باشد،ممکن است کودک در به خواب رفتن مشکل داشته یا بسیار پرخواب یا کم خواب گردد و به اندازه کافی نخوابد و این نیز در عملکرد کودک در طی روز و در گوشه گیری کودک موثر واقع گردد.
  • از علائم بیش فعالی کودک ۴ ساله این است که نمی تواند با دیگران به خوبی ارتباط برقرار کند و در برقراری ارتباط و تعامل با اطرافیان تا حدودی ناتوان می باشد.
  • این کودک وابستگی بسیاری به والدین خود دارد و نمی تواند از آن ها جدا گردد.
  • و..

بنابراین در ادامه به صورت تخصصی تر به مشکلات و اختلالات روانشناختی که ممکن است همراه با اختلال بیش فعالی در کودکان ۴ سال بروز کند اشاره می کنیم.

علائم بیش فعالی کودک 4 ساله

اختلالات احتمالی همراه با اختلال ADHD در کودکان ۴ سال

  • وسواس فکری عملی
  • اختلالات اضطرابی
  • اختلالات خلقی همراه با علائم بیش فعالی کودک ۴ ساله
  • اختلال شخصیت مرزی
  • اختلالات خواب همانطور که پیش تر اشاره شد شامل بی خوابی.کم خوابی و پرخوابی در کودکان بیش فعال 4 سال می باشد.
  • اختلال سلوک
  • اختلالات خاص یادگیری
  • و..

علت اهمیت توجه در تشخیص احتمالی علائم بیش فعالی کودک ۴ ساله

از آنجا که ممکن است والدین حساسیت های بسیاری نسبت به شیطنت ها و بازیگوشی های کودک خود نشان دهند بهتر است که ..

پس از گذشت مدتی که فعالیت های مداوم کودک کمتر نشده و به تذکرات ایشان اهمیت نمی دهند به روانشناس کودک مراجعه کرده و با کمک های تخصصی ایشان به تشخیص ADHD در صورت وجود بپردازند و راهکارهای درمانی برای کاهش میزان بی توجهی و فعالیت های مستمر کودک اِعمال گردد.

از آنجا که کودکان ۴ ساله هنوز به سنی نرسیده اند که به مدرسه بروند و علائم تشخیصی بیش فعالی در مدرسه هم بروز کند و احتمال وجود اختلال بیش فعالی را بیشتر در نظر داشت،کمی تشخیص این اختلال در کودکان به دقت نظر بیشتری نیازمند می گردد.

بنابراین بهتر است پیش از تایید احتمال اختلال ای دی اچ دی توسط مشاور کودک بر روی کودک اسم کودک بیش فعال را نگذاشت و از تشخیص نشانگان و علائم بیش فعالی کودک 4 ساله اطمینان حاصل نمود.

علائم بیش فعالی کودک 4 ساله

راهکارهای درمانی پیشنهادی بر کاهش علائم بیش فعالی کودک 4 ساله

🔴 بازی درمانی به سبب کاهش علائم بیش فعالی در کودکان ۴ سال

یکی از راه های موثر بر کاهش بروز علائم بیش فعالی کودک ۴ ساله بازی درمانی کودک بیش فعال می باشد.

می توان نکات و قوانینی را برای پیشبرد بهتر بازی تعیین نمود و کودک را موظف کرد که به این قوانین توجه کند و اِلا بازی را باخته و باید عواقب آن را که فرضا یک روز کارتون ندیدن می باشد را به دوش کشیده و تحمل کند..

به این سبب کودک مجبور می گردد به بازی و قوانین آن توجه بیشتری کند و این نیز می تواند تا حدودی میزان بی توجهی کودک را کاهش دهد.

از دیگر بازی های مدنظر که توسط بازی درمانگر و روانشناس کودک نیز برای کودک ADHD به کار گرفته می شود تا بر کاهش علائم بیش فعالی کودک ۴ ساله موثر واقع گردد؛بهره گیری از بازی های فکری و معمایی مثلا بازی مار و پله می باشد.

کودک در این بازی موظف می گردد تعداد پله های مورد نظر را بشمرد و بر اساس شماره تعیین شده بر پله ای مشخص بایستد و نیز نیازمند توجه و تمرکز فکری کودک می باشد.

🔴 کاهش عوامل موثر بر بی توجهی کودکان 4 سالِ بیش فعال

والدین می توانند با کمک های مشاور روانشناس به صورت تخصصی این راهکار را پیاده سازند.

از آنجا که کودکان بیش فعال بی توجهی قابل توجهی به اطراف خود دارند و نمی توانند به صورت جزئی به مسائل مهم و ضروری مورد توجه،دقت لازم را نشان داده و به سبب هر عاملی در سریع ترین زمان ممکن دچار بی حواس پرتی می شوند بهره گیری از روش کاهش عوامل موثر بر حواس پرتی این کودکان بسیار موثر واقع می گردد.

چنانچه اگر کودک مشغول تماشای تلویزیون است و صحنه مورد علاقه خود را تماشا می کند سر و صدا در محیط اطراف کودک به حداقل برسد.

و یا اگر کودک در حال بازی کردن می باشد بهتر است صدای تلویزیون و تلفن و..نیز کاهش یابد تا کودک بتواند به بازی با حداقل میزان صدا و تمرکز بهتری مشغول گردد و به سبب صدای مزاحمی که حواسش را پرت کرده از تمرکز کردن غافل نگردد.

🔴 کنترل میزان خشم و پرخاشگری کودک بیش فعال

یکی از نشانگان و علائم بیش فعالی کودک 4 ساله عدم توانایی کنترل پرخاشگری می باشد به همین سبب بهتر است والدین با کمک تخصصی روانشناس و بازی درمانگر کودک به کاهش میزان پرخاشگری کودک بیش فعال بپردازند.

بهتر است والدین علاوه بر پیشبرد راهکارها و تکنیک های تخصصی مشاور بر کاهش پرخاشگری کودک بیشتر با او مدارا کرده و صبوری بیشتر در برابر خشم کودک داشته باشند.

لذا از آنجا که ممکن است کودک بیش فعال به سبب فعالیت های مداوم و گاها تکراری و همچنین بی توجهی خود دچار پرخاشگری شود بهتر است کودک را درک نموده و به هنگام پرخاشگری با اسباب بازی مورد علاقه وی یا برنامه کودک محبوبش او را از پرخاشگری دور سازند.

واکنش متقابل والدین و پرخاشگری آن ها بر کودک بیش فعال نیز نه تنها پرخاشگری کودک را کاهش می دهد بلکه او را تشویق می کند بیش از قبل پرخاشگری کند.

راهکارهای درمانی پیشنهادی دیگری هم هستند که بهتر است والدین این راهکارها را در جلسات مشاوره کودک به صورت تخصصی پیش برده و به نتایج قابل توجهی در کاهش میزان بروز علائم بیش فعالی کودک 4 ساله خود دست یابند.

علائم بیش فعالی کودک 4 ساله

دکتر امین الرعایا که مجرب ترین روانشناس و بازی درمانگر کودک می باشند می توانند با پیشبرد راهکارهای درمانی موثر بر کاهش علائم بیش فعالی کودک 4 ساله به کودکان بیش فعال کمک کنند تا ایشان در زندگی خود با کیفیت بالاتری به انجام کارهایشان در زمان حال و آینده بپردازند.

📞 بنابراین والدین می توانند برای درمان تخصصی و اصولی کودک بیش فعال خود در هر سنی با شماره درج شده تماس حاصل کرده و به راهکارهای درمانی دکتر امین الرعایا به جهت کاهش میزان علائم و نشانگان موجود بر بیش فعالی نیز اعتماد نمایند.

آیا کودک بیش فعال 4 ساله دچار پرخاشگری می گردد؟

بله یکی از علائم بیش فعالی کودک 4 ساله پرخاشگری و تکانشگری می باشد.لذا در برخی کودکان بیش فعال،کودک بیش فعال به سبب حواس پرتی ها و فعالیت های مداوم خود دچار پرخاشگری شده و نمی تواند بر واکنش های رفتاری خود کنترل داشته باشد.

نشانگان و علائم بیش فعالی کودک 4 ساله چیست؟

فعالیت های مداوم.حواس پرتی و بی توجهی های مستمر.پرخاشگری و تکانشگری

موثرترین راهکار درمانی تخصصی کودکان بیش فعال چیست؟

بازی درمانی کودک می تواند به کاهش میزان علائم بیش فعالی کودک 4 ساله کمک کند لذا این روش درمانی بر اساس میزان فعالیت ها و حواس پرتی ها و دیگر نشانگان کودک برای کودک توسط مشاور متخصص در نظر گرفته شده و بر کاهش این علائم موثر می باشد.

نگین افراسیابیمشاهده نوشته ها

Avatar

سلام و درود   نگین افراسیابی هستم دانشجوی رشته روانشناسی و کارشناس تولید محتوا. علاقه زیاده به نویسندگی خصوصا محتوا های روانشناسی دارم. امیدوارم نوشته های من براتون مفید باشه. ممنون از همراهی همیشگیتون.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *