مشاوره والدین کودکان استثنایی

Rate this post

منظور از مشاوره به والدین کودکان استثنایی چیست؟

یکی از مسائل مهمی که نیاز است به آن ها توجه داشت ارائه مشاوره به والدین کودکان استثنایی می باشد زیرا نیاز است برخی نکات و توصیه ها را نیز به اطلاع والدین کودکان استثنائی رساند.

لذا از آنجایی که مهم است والدین به نکات مشاوره والدین کودکان استثنائی توجه داشته باشند توصیه می گردد علاوه بر اهمیت به نکات ذیل از جلسات مشاوره کودک استثنائی به همراه فرزند خود بهره مند گردند.

مشاوره والدین کودکان استثنائی

توصیه هایی به والدین کودکان استثنایی

1.بسیار مهم است که والدین کودکان استثنائی از جلسات مشاوره و روانشناس کودک بهره مند گردند زیرا روانشناس می تواند کمک های بسیاری به والدین در زمینه نحوه ارتباط با کودک، نوع واکنش دهی به رفتارهای کودک و..کند بنابراین توصیه می گردد والدین این کودکان در اسرع وقت حتما از مشاوره روانشناسی بهره گیرند.

2.گاهی اوقات والدین کودکان استثنایی تصور می کنند که نیاز نیست از حال و احوالاتشان با همسر خویش صحبت کنند در حالی که یکی از راه هایی که می تواند احساس بهتری در والدین ایجاد نماید صحبت کردن و ابراز احساسات درونی می باشد.

فرضا زمانی که یکی از والدین با فرزند خود در مورد مسئله ای به مشکل می خورد و نمی تواند مسئله را حل کند خوب است که والدین در این زمان ها با یکدیگر صحبت کنند تا بتوانند روحیه خود را حفظ کرده و در زمان هایی که حساس است انرژی خود را به خوبی حفظ کنند.

3.گاهی اوقات پیش می آید والدین از یک روش برای ارتباط برقرار کردن با فرزند خویش یا حل کردن مشکلات استفاده نمی کنند..و شاید در اینباره به مشکل هم بخورند ولیکن به طور کل نیاز نیست والدین در هر زمینه ای جهت نگهداری از فرزند خود اتفاق نظر داشته و با هم از یک روش مشابه استفاده کنند..

لذا اگر یکسان نبودن روش ها برای والدین سخت است می توانند در ایناره با یکدیگر حرف زده و یکدیگر را درک کنند اما اگر مسئله بسیار جدی تر بود می توانند از جلسات مشاوره کودک بهره گیرند.

4.گاهی اوقات برخی والدین دارای فرزندان دیگری هم هستند لذا به جهت اینکه این کودکان دچار ناراحتی و آزردگی نشوند خوب است که والدین به نیازها و علایق این کودکان هم در کنار کودک استثنائی خود توجه کنند و برای آن ها هم وقت بگذارند…

اغلب والدین به سبب اینکه مشغول مراقبت از کودک استثنائی خود هستند زمان کمی را برای  وقت گذرانی با سایر فرزندان خود در نظر می گیرند که این نیز می تواند سبب آسیب رسی به کودکان گردد بنابراین توصیه می گردد والدین با کمک ها و راهنمایی های روانشناس متخصص نیز به مدیریت کردن این مسئله بپردازند.

5.خوب است که والدین گاهی اوقات برای خودشان هم وقت بگذارند عموما برخی والدین کودکان استثنائی نیز ترجیح می دهند که با دیگران ارتباط نگیرند و با کسی در مورد احساسات خود حرف نمی زنند در حالی که خوب است والدین برای خودشان هم وقت بگذارند تا بتوانند انرژی لازم را برای نگهداری از فرزند خود به خوبی حفظ کنند.

6.اگر روحیات و احساسات والدین لطمه ببیند ممکن است در نگه داری از فرزند و پرداختن به امورات او نیز کلافه شده و به خوبی به نگهداری از فرزند خود نپردازند.

به همین سبب توصیه می گردد والدین علاوه بر وقت گذاشتن برای خود با یکی از دوستان صمیمی خود هم از احساساتش بگوید اگر نمی تواند و یا نمی خواهد به کسی در اینباره حرفی بزند می توان از جلسات مشاوره روانشناسی بهره گرفت زیرا سلامت روان و جسم والدین در این مسیر بسیار مهم می باشد.

7.خوب است که نقطه نظر و دیدگاه والدین در جنبه های مختلف زندگی نیز مثبت باشد اگر مدام درگیر منفی باشند احساس مطلوبی نداشته و مدام بی حوصله هستند و این بی حوصلگی نیز ممکن است بر نحوه ارتباط با کودک استثنائی شان نیز تاثیر داشته باشد.

8.بسیار مهم است که والدین هر اطلاعاتی که نیاز دارند یا سوالاتی که از دکتر کودک خود دارند بپرسند و از سوال کردن خجالت نکشند لذا باید توجه داشت که سلامتی کودک بسیار مهم تر از هر چیزی می باشد و دکترها موظف هستند که به سوالات و خواسته های مراجعین توجه لازم را داشته باشند.

9.مشاوره به والدین کودکان استثنائی بسیار می تواند به والدین کمک کند تا والدین بیاموزند چگونه به پذیرش واقعیات زندگی برسند و خود را از بابت اتفاقات رخ داده سرزنش نکنند و به جای افسردگی و پریشانی به دنبال راه حل و یا کاهش میزان احساسات منفی و مخرب باشند..

فرضا اگر والدین احساس خوبی در خصوص فرزند خود ندارند می توانند از جلسات مشاوره به والدین کودکان استثنایی بهره مند گردند و احساسات و هیجانات خود را به خوبی مدیریت کنند.

10.گاهی والدین تصور می کنند دیگران نباید ناراحتی ها و عصبانیت های ایشان را مشاهده کنند اما مسئله این است که هر چه والدین از ابراز احساسات و هیجانات خود در برابر دیگران نترسند بهتر می توانند با واقعیات رو به رو شده و یکی از قوی ترین والدین کودکان استثنائی باشند زیرا پذیرفته اند که در این مسیر نیازها و خواسته های فرزندشان ارجح بر نیازهای خودشان بوده و نیاز است که ضعیف نباشند..

بنابراین ابراز احساسات والدین کودکان استثنائی به هیچ هنگام نشانه ای از ضعف ایشان نبوده بلکه صبر و فداکاری های والدین را به تصویر می کشد.

11.خوب است که کودک خود را با ثبت نام در کلاس های سرگرم کننده و مهارت آموزی نیز مشغول سازید.. این نیز هم می تواند سبب گردد کودک فعالیت های مختلفی را امتحان کند و هم سبب می گردد والدین احساس آرامش بیشتری داشته باشند که فرزندشان می تواند از کلاس ای مفید و سرگرم کننده ای برخوردار گردد بنابراین خوب است که والدین برای کودک خود برنامه های مختلفی در نظر گیرند.

12.مهم است که والدین، خود و فرزندشان را با دیگران مقایسه نسازند زیرا این نیز سبب می گردد روحیات والدین تضعیف گردد و نتوانند به خوبی بر شرایط کنترل داشته باشند.

13.برخی والدین کودکان استثنائی، نگرانی های زیادی از آینده دارند توصیه می گردد والدین در لحظه حال زندگی کنند و در صورتی که نگرانی های مداوم و غیرعادی دارند نیز از مشاور روانشناس بهره گیرند زیرا مشاور با ارائه راه های متعدد نیز به والدین کمک می کنند تا دچار نگرانی های متعدد از آینده نگردند.

14.گاهی والدین اطلاعات کافی و مناسبی از بیماری فرزندشان ندارند، خوب است که والدین در زمینه نوع بیماری فرزند خو اطلاعات لازم را دریافت نمایند تا بتوانند بهتر به مسائل پرداخته و با فرزند خود ارتباط بگیرند.

15.جلسات بازی درمانی کودک نیز بسیار می توانند برای کودکان استثنائی موثر باشند البته در صورتی که توسط دکتر روانشناسی مجرب و متخصص انجام گیرد و برای کودک نیز تاثیرات مطلوبی به همراه داشته باشد..

بنابراین توصیه می گردد والدین از این جلسات برای فرزندشان بهره گیرند.

16.برخی والدین در کنترل  و مدیریت کردن زمان به مشکل می خورند فرضا در نگهداری از فرزند خود با به انجام رساندن کارهای خود به مشکل می خورند و خوب است که والدین برنامه ریزی خوبی در این زمینه داشته باشند..

بنابراین توصیه می گردد والدین از جلسات مشاوره والدین کودکان استثنایی بهره گرفته و با برنامه ریزی درست و اصولی هم به کارهای شخصی و هم به کارهای مرتبط با فرزند خود بپردازند.

17.به جلسات مشاوره کودک برای فرزند خود اهمیت زیادی دهید زیرا این جلسات به کودک کمک می کند تا احساسات بهتری را تجربه نماید.

در ادامه نیز برخی از مزایای مشاوره به والدین کودکان استثنایی به طور مختصر بیان می گردد:

مشاوره والدین کودکان استثنائی

مزایای مشاوره روانشناسی والدین کودکان استثنائی چیست؟

چرا خوب است که از این جلسات بهره مند گشت؟ این دلایل عبارتند از:

  • کاهش فشار روانی والدین
  • کاهش میزان افسردگی کودک و والدین
  • بهبود نحوه ارتباط والدین با کودک
  • کاهش میزان اضطراب والدین
  • عدم چیره شدن احساسات نامطلوب بر والدین
  • کشف توانایی ها و استعدادهای کودک توسط والدین
  • و..

به طور کل مهم است که والدین از جلسات مشاوره به والدین کودک استثنایی بهره مند گردند تا بتوانند به خوبی از راهنمایی های تخصصی مشاور بهره گیرند.

آیا می توان از جلسات مشاوره والدین به صورت آنلاین استفاده نمود؟

بله والدین می توانند علاوه بر بهره مندی از جلسات حضوری از جلسات مجازی و آنلاین بهره گیرند تنها کافیست با شماره درج شده تماس حاصل نمود.

آیا مشاوره والدین کودکان استثنائی ضروری است؟

بله این جلسات می تواند به والدین کمک کند تا به خوبی احساسات و هیجانات خود را کنترل نمایند - به ایشان کمک می کند تا با برنامه ریزی صحیح برای خود و سایر اعضای خانواده نیز وقت بگذارند - ارتباطات والدین با کودک بهتر می گردد - والدین می توانند به شناخت بیشتری از فرزند خود دست یابند و..

آیا جلسات مشاوره به والدین کودکان استثنائی تاثیرگذار هستند؟

در صورتی که والدین بتوانند همانطور که مشاور روانشناس می گوید عمل کنند و همچنین کودک مطابق با جلسات درمانی خود رفتار نماید می توان شاهد تاثیرات مطلوبی بود ولیکن نیاز است والدین در این مسیر صبور باشند.

نگین افراسیابیمشاهده نوشته ها

Avatar

سلام و درود   نگین افراسیابی هستم دانشجوی رشته روانشناسی و کارشناس تولید محتوا. علاقه زیاده به نویسندگی خصوصا محتوا های روانشناسی دارم. امیدوارم نوشته های من براتون مفید باشه. ممنون از همراهی همیشگیتون.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *