بازی درمانی برای کودک مضطرب

4.8/5 - (55 امتیاز)

گذری بر بازی درمانی برای کودک مضطرب

از آنجایی که کودکان مضطرب به سبب میزان نگرانی ها و استرس هایی که در طی روز تجربه می کنند گاها در برخی روزها یا شاید هر روز دچار مشکلاتی مثل قلب درد، نفس تنگی و یا حتی بی حالی می شوند و این میزان استرس و اضطراب برای کودک و نوجوان اگر بیش از حد باشد ممکن است در آینده مشکلات جسمی و روانی متعددی را برای کودک و نوجوان مسبب شود.

بنابراین بهترین کاری که والدین می توانند برای فرزندشان انجام دهند کمک گرفتن از جلسات تخصصی بازی درمانی برای کودک مضطرب خود می باشد.بازی درمانی برای کودک مضطرب بسیار موثر بوده و به سبب بازی های متعدد تخصصی و درمانی نیز می تواند میزان استرس و اضطراب کودک را کنترل، کاهش و رفع کند.

بازی درمانی برای کودک مضطرب

بازی درمانی برای کودک مضطرب چیست؟

به سبب اینکه میزان شدت اضطراب و استرس کودکان ممکن است متفاوت از یکدیگر باشد در جلسات بازی درمانی برای کودک مضطرب، بازی درمانگر بر اساس میزان نیاز کودک برای بازی کردن وی برنامه ریزی می کند.

لذا اگر کودک میزان استرس و اضطراب بسیاری داشت درمانگر به همان میزان بازی هایی انحصاری برای کاهش میزان استرس و اضطراب کودک در نظر گرفته و علت و منشاء این اضطراب های مداوم را توسط بازی درمانی در می یابد.

بازی درمانی برای کودک مضطرب

نحوه اجرای بازی درمانی برای کودک مضطرب

در جلسات بازی درمانی برای کودک مضطرب بازی درمانگر در کلینیک تلاش می کند با کودک دوست شده و همراه با او بازی کند.در مواقعی که نیاز باشد یکی از والدین کودک همراه او در محل بازی باشند بازی درمانگر به همراه یکی از والد با کودک مشغول بازی می شوند و دکتر روانشناس با صبوری به ارزیابی واکنش های رفتاری و هیجانی کودک می پردازد.

در این بین روانشناس سعی می دارد سوالاتی تخصصی را به جهت ریشه یابی و علت یابی اضطراب و استرس کودک پرسیده و پاسخ های کودک را تحلیل کند.

لذا گاهی کودک به سبب مشکلاتی که بین مادر و پدرش وجود دارد یا نبود یکی از والدین و هر دلیل دیگری نیز دچار آسیب های روحی متعددی می گردد که این آسیب ها سبب اضطراب کودک می شوند زیرا کودک مدام در حال ترس و نگرانی از بابت شروع دوباره دعواهای بین مادر و پدرش می باشد.

بازی درمانی برای کودک مضطرب

چرا بازی درمانی برای کودک مضطرب اثرات موثر و مفیدی دارد؟

از آنجا که کودک مضطرب به سبب سن و سالش احتمال دارد تاثیر پذیری کمی از حرف ها و راه حل های منطقی داشته باشد مشاور بازی درمانی را برای کودک مضطرب بهتر از هر روش دیگری می داند زیرا بازی درمانی در کودک مضطرب احساسات بهتر و آرامش را تداعی می کند زیرا دنیای اسباب بازی ها و عروسک ها حال و هوای دیگری برای کودکان دارند.

کودک مضطرب به سبب استرس و اضطرابی که از بابت مسئله ای در زمان گذشته و یا آینده دارد یا به هنگام ترسیدن از شیئی در زمان حال، نگرانی های پس از آن را هم در ذهن تداعی می کند ممکن است با صحبت های تخصصی دکتر روانشناس به خوبی نتواند احساساتش را بیان دارد و تنها به نگرانی ها فکر کند.

مثلا کودک از تاریکی اتاق در زمان حال ترسیده است و در ذهن خود به شب همان روز فکر می کند و نگران است که نکند شب به هنگام خواب در این اتاق تاریک تنها بماند و..که این نیز اضطراب کودک را فرا می گیرد.بنابراین بازی درمانی برای کودک مضطرب بسیار کمک کننده خواهد بود زیرا:

بازی درمانی اضطراب کودکان سبب می گردد کودک حین بازی با عروسک ها و اسباب بازی ها احساس راحتی داشته و راحت تر بتواند هیجانات و احساسات نهفته درونی خود را به دکتر روانشناس و متخصص بازی درمانگر فاش سازد.

بازی درمانی برای کودک مضطرب از هر راهکار منطقی و صحبت های تخصصی و اصولی بیشتر و بهتر موثر است زیرا کودک زمانی که غرق در دنیای بازی هایش است دیگر به اینکه چه ناراحتی هایی دارد، چه دعواهایی قرار است بین مادر و پدرش رخ دهد یا نوجوانی که دیگر نگران نمره علوم خود نیست و..تمام حواسش را به بازی کردن داده است.

لذا بازی درمانی اگر به صورت گروهی با تایید دکتر متخصص انجام گیرد و کودکان با کودکان هم سال خود بازی کند میل و اشتیاق به بازی و داشتن احساسات خوب در کودک بالا رفته و ذهن و قلب کودک ناخودآگاه با نگرانی ها مقاومت می کند مگر اینکه شدت این نگرانی ها آنقدر بالا باشد که حین بازی هم ذهن او را مشغول سازند.

در نتیجه درمانگر از بازی درمانی برای کودک مضطرب بهره می برد زیرا این بازی درمانی اضطراب کودکان را به سبب تنوع بازی ها و سرگرمی ها کاهش داده و سبب می گردد هر زمان که دکتر روانشناس کودک از او سوالاتی تخصصی را جویا شد کودک بدون مقاومت به برون ریزی احساساتش پرداخته و هیجانات خود را نیز برای درمانگر آشکار سازد.

اضطراب کودک

عوامل موثر بر اضطراب کودکان

همانطور که بیان داشتیم علل و عوامل متعددی وجود دارد که ممکن است مسبب اضطراب کودکان گردد و درمانگر یکی از موثرترین راه ها را بازی درمانی اضطراب کودکان تلقی دارد.

بنابراین در ادامه به برخی از عوامل موثر بر اضطراب و نگرانی کودک که نیازمند بهره گیری از جلسات بازی درمانی برای کودک مضطرب می شوند، اشاره می کنیم:

  • برخورد خشن پدر یا مادر با کودک
  • استبداد در خانه : فرضا کودک 3ساله به هیچ عنوان اجازه ندارد نوشابه بخورد و اگر پدرش او را در حال نوشابه خوردن ببیند او را دعوا می کند و کودک به سبب سن کم از پدر وحشت دارد.
  • دعواهای مکرر بین پدر و مادر
  • اضطراب کودک از بابت دستشویی کردن در خانه
  • امتحانات و نمرات درسی نوجوان در مدرسه
  • ترس از دوستان ناسالم در محیط مدرسه
  • ترس از تاریکی و افراد نا آشنا و..
  • وابستگی شدید کودک به والدین و ترس از نبود آن ها
  • تنها ماندن در اتاق به هنگام خواب می تواند سبب اضطراب کودک گردد.
  • تماشای فیلم های ترسناک در خانه توسط پدر و مادر
  • وسواس کودک
  • اضطراب اجتماعی
  • افسردگی
  • فوبیا مثل ترس از حیوانات، بلندی و ارتفاع و..
  • ناراحتی های جسمانی و اضطراب از مسخره و ترک شدن
  • و..

همه این ها و بسیاری دلایل نهفته دیگر نیز می توانند سبب گردند کودک و نوجوان دچار اضطراب شده و درمانگر بازی درمانی برای کودک مضطرب را راهی موثر برای کاهش این اضطراب داند.

کودک مضطرب

انواع اضطراب ها در کودک

در جلسات بازی درمانی برای کودک مضطرب، مشاور کودک مهم ترین انواع اضطراب ها را در کودک می سنجد تا در صورت وجود چنین مشکلی به صورت تخصصی به درمان کودک بپردازد..از جمله مهم ترین انواع اضطراب در کودک عبارتند از:

اختلال اضطراب فراگیر

کودک از هر چیز کوچک و بزرگی(مسائل روزمره) بدون دلیل خاصی دچار ترس و دلواپسی شده و نمی تواند بر روی موضوعی دیگر تمرکز کند و بی قرار و بی تاب می باشد که گاها سبب می گیرد کودک دچار تپش قلب و معده درد و..شود.حتی اضطراب و نگرانی های مداوم در برخی کودکان جای خود را به خشم و پرخاشگری می دهد.

مثلا هر زمان که پدر از خانه می رود کودک بی دلیل نگران است که پدرش تصادف می کند.

اختلال اضطراب اجتماعی

کودک از دیگر افراد می ترسد و نگران است که نکند در جمع به مسخره گرفته شود.از اینکه در بین دیگران ممکن است دچار خجالت شود ترسیده و نگران قضاوت شدن از سوی آن ها می باشد.کودک می ترسد که نکند از سوی دیگران به هر دلیلی ظاهر یا افکارش و..پذیرفته نشود.

کودک از نگرانی های بیش از حد خود آگاه است ولیکن نمی تواند آن ها را کنترل کند.

اختلال اضطراب جدایی

کودک می ترسد که از والدین یا دیگر اعضای خانواده و دوستان صمیمی و به طور کل کسانی که دوستشان دارد جدا شود و وابستگی بسیاری به آن ها دارد.

بازی درمانی برای کودک مضطرب

فواید و مزایای بهره گیری از بازی درمانی در کودک مضطرب

بازی درمانی برای کودک مضطرب فواید بسیاری را رقم خواهد زد که با همکاری های کودک و والدین نیز کودک بسیار می تواند در درمان و بهبودی پیشرفت کرده و میزان آن استرس و نگرانی کاهش یابد.

✅ از جمله مهم ترین مزایا و فواید بازی درمانی اضطراب کودکان، این است که کودک یاد می گیرد هر زمان که دچار نگرانی و اضطراب شد به حل این نگرانی ها پرداخته و راه حل مناسبی را برای پذیرش استرس ها و اضطراب های خود پیدا کند.

این مزیت به کودک مضطرب کمک می کند به هر هنگام که دچار نگرانی های متعدد شد این میزان نگرانی را کنترل نموده و میزان آن را با فکر کردن درباره راه حل نگرانی کاهش دهد.

از دیگر مزایای بهره گیری از بازی درمانی کودکان مضطرب

✅ کودک مضطرب یاد می گیرد به هنگام نگرانی ها بیشتر به خود و توانایی هایش اعتماد نموده و به جای تفکر بر مسائلی که سبب اضطراب وی می گردند به توانایی ها و استعدادهای خود فکر کند.

✅ کودک می آموزد احساسات خود را به اطرافیان به خصوص والدین ابراز دارد و اگر مسئله ای دچار ترس و نگرانی وی شد آن را با والدین در میان گذاشته و با آن ها حرف بزند تا میزان نگرانی های کودک کاهش یابد.

✅ کودک یاد می گیرد زمانی که دچار نگرانی و استرس شد ذهن خود را آرام سازد و اگر همان حین مشغول فعالیتی مثل بازی کردن در منزل بود از بازی بر خلاف گذشته کناره گیری نکرده و حواسش را به جای استرس به نحوه بازی پرت کند.

و بسیاری مزایای دیگر

لذا والدین می توانند برای بهره مندی از جلسات بازی درمانی برای کودک مضطرب خود توسط دکتر امین الرعایا با شماره درج شده تماس حاصل کنند.

آیا بازی درمانی اضطراب کودکان را کاهش می دهد؟

بله به سبب بهره گیری از بازی های مناسب برای کودک بر اساس میزان شدت اضطراب وی از بازی های متعدد با روش های تخصصی و ارزیابی دکتر متخصص روانشناس استفاده می شود و با همکاری های کودک و والدین وی به مرور سطح اضطراب و استرس کودک کاهش می یابد.

آیا بازی درمانی برای کودک مضطرب حیاتی است؟

اصولا روانشناسان از بازی درمانی برای اضطراب کودکان استفاده می کنند زیرا دنیای فکری و ذهنی کودکان بیشتر بنا بر تخیل و هیجانات گوناگون هم سطح با رنج سنی خودشان می باشد بنابراین بهترین روش در برابر صحبت و گفتگوی مشاور محور با کودک، بهره گیری از بازی درمانی می باشد تا اضطراب کودک کاهش و بهبود یابد.
والدین می توانند به منظور درمان تخصصی اضطراب فرزند خود با شماره درج شده در سایت تماس حاصل کنند.

آیا می توان اضطراب کودک را با مواجه سازی کاهش داد؟

مهم ترین توصیه به والدین این است که هیچ روشی را بدون بهره گیری از کمک های تخصصی درمانگر برای کاهش اضطراب کودک خود استفاده نکنند.زیرا ممکن است کودک آمادگی پذیرش اضطراب خود و یا رو به رو شدن با آن را نداشته باشد و یا حتی در صورت کسب اطلاع نتواند خود را کنترل کرده و با روش های والدین نیز بیش از پیش دچار آسیب روحی و بلکه جسمی شود.
بنابراین بهتر است والدین به روانشناس کودک مجرب و توانمند اعتماد نموده و کاهش میزان اضطراب فرزند خود را به وی بسپارند.

نگین افراسیابیمشاهده نوشته ها

Avatar

سلام و درود   نگین افراسیابی هستم دانشجوی رشته روانشناسی و کارشناس تولید محتوا. علاقه زیاده به نویسندگی خصوصا محتوا های روانشناسی دارم. امیدوارم نوشته های من براتون مفید باشه. ممنون از همراهی همیشگیتون.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *