استعداد بچه های بیش فعال

1.2/5 - (4 امتیاز)

استعداد بچه های بیش فعال در چیست؟

یکی از سوالات مهمی که در ذهن افراد خصوصا والدین کودکان بیش فعال تداعی می گردد این است که استعداد بچه های بیش فعال در چیست؟ آیا می توان این کودکان را باهوش دانست؟

به طور کل باید این توجه را داشت که نمی توان با مشاهده چند نشانه بگوییم کودکان باهوش هستند یا خیر زیرا این نیز به بررسی تخصصی نیازمند می باشد.
در ادامه نیز پس از اشاره به توضیحاتی مختصر از بیش فعالی نیز به ارائه توضیحاتی در خصوص هوش و استعداد بچه های بیش فعال می پردازیم.

منظور از بیش فعالی چیست؟

کودکانی که دچار بیش فعالی هستند نشانه هایی بارز دارند که با مشاهده این نشانه ها به طور مکرر در طی زمان با تایید و تشخیص مشاور روانشناس نیز می توان کودکی را بیش فعال دانست.

این کودکان نمی توانند به خوبی سایر کودکان تمرکز کنند و نمی توانند توجه خود را به خوبی به یک موضوع اختصاص دهند و فعالیت های مداوم و مکرر دارند.

به همین سبب نیاز است که با مشاهده مکرر این نشانه ها حتما به دکتر روانشناس مراجعه نمود.

در خصوص اشاره به استعداد و هوش بچه های بیش فعال باید اشاره کنیم نشانه های رفتاری این کودکان هیچ ارتباطی با میزان استعداد ایشان ندارد و نباید میزان بهره وری هوشی این کودکان را با اختلال بیش فعالی نیز در نظر گرفت.

بنابراین جمله ای مبنی بر تاثیر مستقیم این اختلال با استعداد کودکان بیش فعال نیز رد می گردد.

ولیکن به طور کل از آنجایی که اختلال بیش فعالی دارای نشانه های رفتاری ای است که بیان نمودیم ممکن است دیگران این کودکان را باهوش یا با استعداد ندانند اما این تنها تفکر دیگران بوده و استنادی بر صحت داشتن آن وجود ندارد.

استعداد بچه های بیش فعال

نشانه های رفتاری کودکان بیش فعال چیست؟

چطور می توان گفت یک کودک بیش فعال است؟

کودکان بیش فعال دارای علائم ذیل هستند که نیاز است با بررسی های تخصصی روانشناس کودک تایید یا رد گردد.

  • تحریک پذیری، خشم و پرخاشگری
  • عدم توجه و تمرکز
  • فعالیت های مکرر و تکراری
  • و..

یادآور می شویم که والدین با مشاهده هر یک از این علائم نیاز است بدون نگرانی و سوء برداشت از میزان هوش و استعداد بچه های بیش فعال، با مراجعه به مشاور کودک نیز به این مسئله بپردازند.

در صورتی که والدین از این علائم به راحتی بگذرند و آن ها را نادیده بگیرند ممکن است میزان احتمال بروز علائم رفتاری بیش فعالی در این کودکان افزایش یافته و نتوان در زمان مناسب به درمان و کنترل بیش فعالی کودکان پرداخت.

بنابراین درمی یابیم علائم و نشانه های بیش فعالی هیچ ارتباطی با میزان هوش و استعداد کودکان بیش فعال ندارد لذا در ادامه به توضیح بیشتری در اینباره می پردازیم.

بیش فعالی = کم هوشی؟!

چرا باید کودکان بیش فعال را کم هوش دانست؟ اینکه بگوییم این کودکان استعداد و هوش بالایی ندارند نیز اشتباه است.
فرضا کودک بیش فعال نمی تواند نتیجه مورد قبول را در امتحان کلاسی به دست آورد و والدین به سبب وجود اختلال بیش فعالی نیز نسبت به میزان هوش و استعداد کودک در آن زمینه دچار شک و تردید می شوند و با این وجود از جلسات مشاوره روانشناسی بهره ای نمی گیرند..

در حالیکه اختلالات روانی متعددی اعم از اختلالات اضطرابی، اختلالات افسردگی، اختلالات اوتیسم و..نیز می توانند بر میزان تمرکز و توجه کودکان در کلاس درس و امتحان تاثیرگذار باشند.

بنابراین نیاز است والدین کودکان بیش فعال به جای تردید به میزان هوش فرزند خود، از جلسات روانشناسی کودک بهره گیرند.

بهره گیری از این جلسات به والدین کمک می کند در صورت وجود این اختلال در کودک نیز با انجام برخی تمارین تخصصی و موثر به کودک خود کمک کنند تا میزان بیش فعالی اش کاهش یافته و کنترل گردد.

توصیه می گردد والدین با مشاهده نشانه های رفتاری تردید آمیز در کودک خود، سریعا از روانشناس متخصص کمک گیرند و با تصور اینکه کودک به مرور با افزایش سن و قرار گرفتن در جامعه ای بزرگتر بهتر می شود، سبب افزایش میزان علائم رفتاری کودک حتی در بزرگسالی نشوند.

اختلال بیش فعالی باید در زمان مناسب درمان گردد تا بتوان به خوبی در طی زمان میزان بیش فعالی کودکان را کاهش و کنترل نمود.

اینکه برخی تصور می کنند کودکان بیش فعال باهوش نیستند فرضا به سبب نمرات پایینی است که در امتحانات می گیرند در صورتی که این کودکان به سبب حواس پرتی های خود، تمرکز کامل نداشتن و..نیز این نمرات را اتخاذ می کنند.

این نکته حائز اهمیت است که نباید نمرات و میزان فعالیت های کودکان بیش فعال را در کلاس درس و یا با دیگر هم بازی های خود نیز مقایسه نمود.

پس نمی توان گفت کودکان بیش فعال باهوش هستند یا خیر..!و نباید این کودکان را با سایر کودکان نیز مقایسه کرد.
مقایسه کودک و سخت گیری های بی نتیجه و عدم مراجعه به درمانگر تخصصی می تواند آسیب های جدی به کودک وارد کند فرضا مشکلات روحی روانی

بنابراین بهتر است والدین به جای مقایسه کردن ها و سخت گیری های مکرر، از این جلسات بهره مند گردند تا از بروز هرگونه مشکل بر کودک نیز جلوگیری کنند.

استعداد بچه های بیش فعال

رابطه بازی درمانی و استعداد کودکان بیش فعال

جالب توجه است که در جلسات بازی درمانی برای کودک بیش فعال با کمک های تخصصی دکتر روانشناس کودک می توان با استعدادهای کودکان بیش فعال نیز آشنا شد زیرا واکنش های هیجانی کودک در حین بازی های متعدد و نوع برخورد و واکنش دهی وی به فعالیت ها می توان سبب گردد که والدین و مشاور کودک دریابد که کودک از چه فعالیتی بیشتر خوشش می آید؟ در چه زمینه ای استعداد دارد و می توان به مرور به صورت تخصصی تر به این فعالیت ادامه دهد..فرضا نقاشی، خوانندگی، نویسندگی و..

لذا مهم است که جهت پیشرفت کودک در فعالیتی که در آن زمینه استعداد دارد بتوان به کنترل بچه های بیش فعال در میزان بروز علائم بیش فعالی شان پرداخت زیرا در صورتی که بروز علائم بیش فعالی در کودکان بدون درمان و کنترل توسط درمانگر متخصص ادامه یابد به مرور این علائم و نشانه ها بیش از پیش شدت یافته و سبب می گردند کودک حتی در سنین بزرگسالی در پیشبرد کارهای خود به مشکل بخورد.

به همین سبب اهمیت دارد که والدین جهت کسب اطلاع از استعداد فرزند خود از راهنمایی های تخصصی روانشناس بهره گیرند و کودک را مجاب به فعالیت های متعدد نکنند زیرا ممکن است کودک دچار احساسات مخربی گردد.

نقش والدین در کشف استعدادهای کودکان بیش فعال چیست؟

مهم است که والدین فرزند خود را با سایر کودکان مقایسه نکنند زیرا ممکن است کودک دچار احساسات مخربی گردد.

حائز اهمیت است که والدین نباید در کشف استعدادهای فرزند خود عجله کنند زیرا هر کودکی در سن منحصر به فردی استعداد خود را نشان می دهد بنابراین باید به آرامی و به مرور فرصت های رشد کودک در زمینه های متعدد را فراهم نمود تا استعداد کودک کشف و مشخص گردد.

والدین باید به علاقه کودک توجه کنند و به سبب اختلال موجود وی را از فعالیتی که در آن استعداد دارد منع نکنند بلکه بهتر است والدین با مشاور کودک که مجرب و متخصص در درمان بیش فعالی می باشد مشورت نمایند.

احساسات کودک بسیار اهمیت دارد بنابراین نیاز است که والدین به هیجانات و احساسات کودک توجه کنند و وی را با کودکی دیگر مقایسه نکنند زیرا مقایسه کودک می تواند تاثیرات مخربی بر روحیه و روان و حتی جسم وی ایجاد نماید.

بهتر است کودک مورد تشویق و حمایت قرار گیرد و در صورت مشاهده هر فعالیتی که کودک به آن علاقمند است والدین با وی همراهی کرده و او را درک کنند و کودک را به هر دلیلی سرزنش نکنند.

بنابراین با توجه به نکات ذکر شده توصیه می گردد والدین حتما از جلسات مشاوره تخصصی کودک بهره مند گردند بدین جهت تنها می توان با شماره درج شده تماس حاصل نمود و از راهنمایی های تخصصی دکتر آزیتا امین الرعایا بهره گرفت.

آیا می توان از جلسات مشاوره کودک به صورت آنلاین هم بهره مند شد؟

بله علاوه بر جلسات حضوری نیز می توان از جلسات آنلاین مشاوره هم بهره مند گشت تنها کافیست با شماره درج شده تماس حاصل نمود.

چگونه می توان استعداد کودکان بیش فعال را کشف نمود؟

در محتوا نیز به این مسئله اشاره شده است و توصیه می گردد والدین حتما به مطالعه این بخش از محتوا بپردازند.

هزینه جلسات مشاوره چقدر است؟

هزینه جلسات مشاوره کودک نیز متغیر بوده و بر اساس میزان نیاز کودک به مشاوره و تعداد و تایم جلسات این هزینه تعیین می گردد.

نگین افراسیابیمشاهده نوشته ها

Avatar

سلام و درود   نگین افراسیابی هستم دانشجوی رشته روانشناسی و کارشناس تولید محتوا. علاقه زیاده به نویسندگی خصوصا محتوا های روانشناسی دارم. امیدوارم نوشته های من براتون مفید باشه. ممنون از همراهی همیشگیتون.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *