کنترل بچه های بیش فعال

Rate this post

روش های کنترل بچه های بیش فعال ADHD چیست؟

یکی از دغدغه های والدینی که دارای فرزندان بیش فعال می باشد این است که چگونه می توان بیش فعالی این کودکان را کنترل نمود تا بیش از حد نگردد.

به همین سبب قصد داریم برخی راه های کنترل بچه های بیش فعال را بیان کنیم.

لذا باید توجه داشت هر یک از کودکان بیش فعال ممکن است در نشانه های رفتاری شان دارای تفاوت هایی باشند که نشانگر این است که والدین نباید کودک بیش فعال خود را با کودک بیش فعال دیگری مقایسه کرده و روش تربیت خود را بر اساس روش تربیتی مادری دیگر ترسیم کند.

مهم است که والدین جهت کنترل کردن نشانه های بیش فعالی در کودک خود حتما از جلسات مشاوره روانشناس کودک بهره مند گردند تا با راهنمایی های تخصصی ایشان بتوانند میزان بروز و شدت علائم بیش فعالی را کنترل نمایند.

کنترل بچه های بیش فعال

چرا کنترل بیش فعالی کودک مهم است؟

والدین باید در نظر داشته باشند که اگر بیش فعالی در کودکان کنترل نگردد و به مرور توسط مشاور کودک در جلسات درمانی، کاهش نیابد به مرور میزان فعالیت های کودک افزایش می یابد و مدت زمان درمان کودک بیش فعال نیز افزایش می یابد.

زمانی که بتوان با بهره گیری از راهکارهایی موثر با کمک دکتر روانشناس به کاهش و کنترل این بیش فعالی پرداخت کودک دیگر به سبب فعالیت های مداوم و پر تکرار خود اذیت نشده و می تواند به کارهای مورد نظر خود و والدین با بهره وری بالاتر بپردازد.

راه های کنترل بیش فعالی کودکان

در ادامه به ارائه برخی راهکارهای موثر می پردازیم، نیاز است یادآوری کنیم که بیش فعالی کودکان باید به میزان کم و با شدت کمتر به مرور کنترل گردد و به یکباره و ناگهانی برای کودک محدودیتی ایجاد نگردد.

  • سعی شود با کودک بازی شود
  • تحسین و تشویق کردن کودک
  • محدود کردن فعالیت های دائمی کودک
  • ورزش را جدی بگیرید
  • از فعالیت های جنبشی بهره گیرید
  • بازی درمانی برای کودک بیش فعال ADHD
  • و..

1.سعی شود با کودک بازی شود

یکی از راه هایی که می توان بیش فعالی کودکان را کاهش داد بازی والدین با ایشان می باشد. والدین می توانند با بازی کردن با کودک در یک زمینه خاص، از پرش های کودک از یک بازی به بازی دیگر جلوگیری کنند.

همچنین برخی کودکان بیش فعال به سبب سرزنش هایی که از بابت بیش فعالی شان شنیده اند نیز دچار گوشه گیری می شوند و عموما تنها هستند به همین سبب والدین می توانند با بازی کردن با کودک به او کمک کنند تا مشغول شده و احساس تنهایی نکند.

2.تحسین و تشویق کردن کودک

هر کودک بیش فعالی هم ممکن است در برخی بازه های زمانی فرضا در محیطی رسمی ساکت بنشیند، خوب است که والدین این رفتار او را با تشویق کردن تقویت نمایند.

یکی از نکاتی که والدین باید به آن توجه داشته باشند واکنش های رفتاری شان به هنگام خشم یا عصبانیت از فرزندشان به هنگام فعالیت ها و سر و صداهایش از خود نشان می دهند..ممکن است والدین ناخواسته فرزند خود را به سبب این مسأله دعوا و سرزنش کرده باشند و این نیز می تواند بر روحیات کودک تاثیرگذار باشد.

بنابراین تشویق کردن از کودک و تعریف از رفتارهای مثبت در او سبب می گردد کودک تصمیم بگیرد میزان فعالیت های خود را کاهش دهد و یا با روانشناس متخصص همکاری کند تا با بهره گیری از جلسات تخصصی نیز میزان بیش فعالی اش کاهش و کنترل گردد.

3.محدود کردن فعالیت های دائمی کودک

فرضا کودک بیش فعال ساعاتی طولانی مشغول تماشای تلویزیون می گردد یکی از راه های کاهش میزان تماشای تلویزیون در ایشان نیز، خاموش کردن تلویزیون توسط والدین است.

بسیار مهم است که این محدود کردن توسط والدین به مرور و با میزان شدت های متعدد باشد فرضا به یکباره محدودیتی برای کودک فراهم نگردد.

پیشنهاد می گردد در صورت اقدام به محدود کردن فعالیتی برای کودک، ابتدا از دکتر روانشناس کودک کمک گرفت و از تخصص و نکات و راهنمایی های ایشان بهره گیرند زیرا بدین سبب می توانند به خوبی بدون بروز هیچ مشکلی بر کودک این روند را ادامه داده و پیاده کنند.

کنترل بچه های بیش فعال

4.ورزش را جدی بگیرید

اصولاً کنترل کودکانی که دارای بیش فعالی هستند و انرژی زیادی دارند نیز با ورزش کردن بسیار راحت تر می گردد.
ورزش می تواند انرژی این کودکان را به خوبی و به شیوه ای مثبت تخلیه کرده و سبب افزایش حال خوب در ایشان گردد.

لذا بهتر است برنامه ورزشی با مشورت از دکتر روانشناس تعیین گردد تا بتوان به شیوه ای اصولی میزان بیش فعالی کودک کنترل گردد و همچنین کودک بتواند به خوبی به ورزش کردن بپردازد.

5.از فعالیت های جنبشی بهره گیرید

از آنجایی که ممکن است کودکان بیش فعال مدام در حال بازیگوشی باشند، بهتر است والدین کودک خود را تشویق به بازی هایی اعم از بازی با توپ، تنیس، دوچرخه و..کنند تا در راستای فعالیتی مثبت نیز کودک بتواند انرژی خود را تخلیه نموده و در عین حال احساس خوبی داشته باشد.

این نکته حائز اهمیت است که بهتر است والدین از تشویق کودک خود جهت دویدن، قایم موشک بازی و..در محیط های باز و خارج از خانه اجتناب کنند مگر با مشورت دکتر روانشناس..زیرا ممکن است کودک به هر دلیل سبب نگرانی والدین گردد بنابراین بهتر است فعالیت های جنبشی توسط کودک در محیط خانه یا نزد مشاور کودک صورت گیرد.

6.بازی درمانی برای کنترل بیش فعالی کودکان

یکی از موثرترین راه ها برای کنترل میزان بیش فعالی کودکان نیز بهره مندی از جلسات بازی درمانی برای کودک بیش فعال توسط روانشناس کودک مجرب در این زمینه می باشد..

زیرا بازی درمانگر کودک به سبب تخصص و تجربه ای که در زمینه بازی درمانی با کودکان دارد می تواند پس از بررسی و علت یابی میزان بروز و شدت علائم بیش فعالی ADHD در کودکان با بهره گیری از بازی هایی موثر به ایشان کمک کند تا به خوبی در طی زمان این نشانه ها و علائم را کنترل نمایند..

همچنین در جلسات بازی درمانی نیز تاکید می گردد که والدین نقش مهمی در کنترل علائم بیش فعالی کودکان دارند..

بنابراین مهم است که والدین در اسرع زمان با مشاهده نشانه ها و علائمی اعم از پرخاشگری و تحریک پذیری های مداوم در کودک خود، فعالیت های مداوم، عدم تمرکز و توجه، گوشه گیری و..با روانشناس کودک در اینباره مشورت نمایند.

کنترل بیش فعالی کودکان

چطور از شدت یافتن علائم در کودک جلوگیری نمود؟

  • عدم سرزنش کودک
  • درک کودک
  • همراهی و بازی با کودک
  • عدم مقایسه کودک با دیگران
  • عدم سرکوب هیجانات و احساسات کودک خصوصا در جمع ( دعوا نکردن و..)
  • و..

بسیار مهم است که والدین از ابراز این واکنش های رفتاری در برابر کودک خودداری نمایند زیرا این واکنش ها سبب می گردد کودک به سبب این علائم که غیر ارادی هم هستند نسبت به خود احساس بدی پیدا کرده، بیش از پیش گوشه گیر شود و یا دچار لجبازی گردد و فعالیت های خود را با شدت بیشتری تکرار کند.

توصیه می گردد:

اگر والدین نمی دانند چه رفتارهایی در مقابل کودک بیش فعال خود داشته باشند تا از شدت یافتن آن علائم جلوگیری شده و کنترل گردند نیز حتما  از جلسات مشاوره روانشناسی توسط دکتر روانشناس کودک بهره گیرند زیرا ایشان به سبب تخصص و تجربه زیاد خود می توانند به والدین در این زمینه بر اساس اصول روانشناسی کمک کنند.

یکی از ویژگی های بارز روانشناسی که به صورت تخصصی به کنترل نشانه های بیش فعالی ADHD در کودکان می پردازد این است که ایشان به خوبی به ارزیابی و علت یابی بروز اختلال در کودک می پردازد و بر اساس میزان شدت بروز علائم،سن، جنسیت و..کودک از راهکارهای موثر درمانی بهره می گیرد.

بدین جهت می توان با شماره درج شده تماس حاصل نمود دکتر آزیتا امین الرعایا با تخصص بسیار به والدین کمک می کند تا با بهره گیری از بهترین راهکارهای روانشناسی از شدت یافتن بروز علائم بیش فعالی در فرزند خود جلوگیری نمایند.

پس بهتر است والدین به روانشناس کودک مجرب و متخصص در این زمینه اعتماد نمایند.

جلسات مشاوره کودک تماما حضوری هستند؟

خیر می توان از جلسات مشاوره آنلاین هم بهره مند شد تنها کافیست با شماره درج شده تماس حاصل نمود.

آیا جلسات درمانی بیش فعالی موثر هستند؟

در صورت همکاری کودک و والدین با مشاور و مراجعه به درمانگری مجرب و متخصص می توان به خوبی در طی زمان علائم بیش فعالی در کودکان را بر اساس اصول روانشناسی کنترل نمود.

آیا نیاز است والدین در جلسات حضور یابند؟

در جلسات اولیه حضور مادر یا پدر الزامی است و در ادامه جلسات نیز تصمیم در خصوص حضور والدین بر عهده روانشناس کودک می باشد.

نگین افراسیابیمشاهده نوشته ها

Avatar

سلام و درود   نگین افراسیابی هستم دانشجوی رشته روانشناسی و کارشناس تولید محتوا. علاقه زیاده به نویسندگی خصوصا محتوا های روانشناسی دارم. امیدوارم نوشته های من براتون مفید باشه. ممنون از همراهی همیشگیتون.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *