بازی درمانی برای کودک ترسو

4.5/5 - (45 امتیاز)

گذری بر بازی درمانی برای کودک ترسو

بازی درمانی برای کودک ترسو یکی از راهکارهای درمانی نوین است که توسط روانشناسان کودک ارائه می گردد تا میزان ترس و اضطراب کودک به سبب بهره گیری از بازی های تخصصی و اصولی درمان شده و کاهش یابد.

بازی درمانی برای کودک ترسو از آن جهت بسیار موثر است که باعث می شود علت و سر منشا ترس و اضطراب کودک مشخص و سپس توسط روانشناس و مشاور کودک درمان گردد.

بازی درمانی برای کودک ترسو

منظور از بازی درمانی برای کودک ترسو چیست؟

بازی درمانی برای کودکان ترسو در عصر امروز توسط بازی درمانگران متخصص بسیاری انجام گرفته و کمک می کند دکتر روانشناس در جلسات بازی درمانی کودک، از هیجانات و احساسات کودک آگاه شده و از حال درونی وی با خبر گردد.

جلسات بازی درمانی برای کودک ترسو با بروز احساسات درونی کودک حین بازی ها سبب می گردد هیجاناتی مثل خشم، خوشحالی، اضطراب و..کودک نمایان شده و بازی درمانگر دریابد میزان بروز هیجانات کودک و میزان هیجانات سرکوب شده و نهفته کودک چقدر بوده و تا چه حد با یکدیگر در تضاد هستند.

لذا میزان ترس و اضطراب کودک ترسو در این جلسات به خوبی تشخیص داده شده و درمانگر در صدد علت این ترس در کودک راهکارهای تخصصی متنوعی را در طی جلسات امتحان می کند.

برگزاری جلسات بازی درمانی برای کودک ترسو حتما باید توسط بازی درمانگر کودک که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می کند انجام گیرد تا نتایج موثری حاصل گردد.

بازی درمانی برای کودک ترسو

نحوه اجرای بازی درمانی برای کودک ترسو

از آنجایی که ترس کودکان ممکن است علل متفاوتی از هم داشته باشد دکتر روانشناس کودک بازی های متعددی را برای ایشان در نظر می گیرد و تنها از یک بازی برای تشخیص علت ترس و بررسی میزان شدت آن استفاده نمی کند بلکه از انواع بازی های درمانی برای کودکان ترسو و مضطرب بهره می گیرد.

باید اذعان داشت برخی کودکان ممکن است از هم سن و سالان خویش یا دیگر افراد بترسند و در حین جلسات بازی درمانی نتوانند همکاری لازم را با دکتر بازی درمانگر داشته باشند؛ در این مواقع مشاور سعی می دارد بیشتر از بازی های انفرادی بهره گرفته و به مرور با کاهش میزان اضطراب کودک از دیگران از بازی های گروهی استفاده نماید.

در این میان دکتر روانشناس در جلسات بازی درمانی برای کودک ترسو به جهت اینکه به صورت تخصصی علت ترس کودک از انسان ها، حیوانات یا تخیلات و..را دریابد نیز سعی می کند به او نزدیک شده تا کودک از دکتر روانشناس هم نترسیده و با او همکاری کند..

البته روانشناس هرگز به زور و در یک جلسه درمانی سعی نمی کند به کودک نزدیک شود زیرا این امر ممکن است برای کودکانی که ترس از دیگران دارند بسیار خطرناک باشد.

بازی درمانگر به مرور و بر اساس تکنیک های روانشناسی و شناخت خلقیات کودک به او نزدیک شده و ادامه روند درمانی را تخصصی تر با همکاری های کودک و والدین وی پیش می گیرد.

بازی درمانی برای کودک ترسو

به چه علت بازی درمانی برای کودک ترسو تاثیرات موثری بر وی دارد؟

در جلسات بازی درمانی علت ترس و اضطراب کودک اغلب به 2 دلیل تعیین می گردد:

  • الگوبرداری از والدین ترسو
  • تجربه محیطی ترس از شیء، دعوای والدین و..

در جلسات بازی درمانی برای کودک ترسو و مضطرب نیز درمانگر به تشخیص علل ترس می پردازد و پس از تعیین و تشخیص علت ترس، درمانگر با بهره گیری از اصول تخصصی روانشناسی به کودک کمک می کند بر ترس خویش غلبه کند.

البته پیش از غلبه بر ترس، کودک می آموزد ترس و علت ترس خود را بپذیرد یعنی قبول کند که به سبب این مسئله دچار ترس و نگرانی می گردد ولی این ترس و نگرانی می تواند پله رشدی برای کودک تلقی شده و سبب رشد او گردد.

⁉️ کودک چگونه به سبب ترس هایش رشد می کند؟

در جلسات بازی درمانی برای کودک ترسو، وی پس از پذیرش وجود ترس و طبیعی بودن آن، به کمک روانشناس کودک با بازی های درمانی موثر بر ترس خود غلبه کرده و با غلبه بر ترس ها و مقابله با آن ها رشد می کند.

غلبه بر ترس ها سبب می گردد کودک دیگر خشمگین نبوده و نسبت به خود و توانایی هایش ایمان یابد.

البته ممکن است گاهی در برخی شرایط خاص شدت ترس کودک از چیزی بسیار شدید بوده و از نظر روانشناس کودک زمان مناسب غلبه بر ترس از سوی کودک فرا نرسیده باشد، بنابراین در زمان درست با ارائه شیوه های متفاوت تخصصی نیز درمانگر کمک می کند کودک بر این ترس غلبه کرده و آن را بپذیرد و دیگر مضطرب نباشد.

بنابراین جلسات بازی درمانی برای کودک ترسو نقش سازنده ای در طرز تفکر، بروز هیجانات و رفتارهای کودک نسبت به عامل ترس داشته و در طی زمان سبب می گردد وی از آن عامل هیچ ترسی نداشته باشد یا میزان ترس به اندازه قابل توجهی کاهش یافته و قابل کنترل گردد.

بازی درمانی برای کودک ترسو

عوامل موثر بر ترس و اضطراب کودکان

  • ترس از تنهایی
  • ترس از دیگر انسان ها حتی برخی کودکان درشت اندام تر یا بزرگتر از خود
  • ترس از تاریکی
  • ترس از صدای بلند
  • ترس از نبود والدین و جدایی از آن ها
  • ترس از تخیلات ترسناک مثل وجود هیولا، ارواح و..
  • ترس از والدین سلطه گر
  • ترس از حیوانات(فرقی نمی کند حیوان ریز باشد یا درشت اندام)
  • ترس از هواپیما و فضاهای بسته و تنگ مثل آسانسور، ماشین و..
  • و..

این ها تنها برخی از عوامل موثر بر ترس کودکان بود که در طی زمان و به مرور شدت می یابند و نیاز است که حتما توسط بازی درمانگر در جلسات بازی درمانی برای کودک ترسو و مضطرب، درمان و کاهش یابند.

کودک ممکن است به سبب چندین عامل دچار ترس شده و این ترس محدود به یک عامل نباشد و این نیز می تواند بر سبک زندگی و نوع تفکر و هیجانات وی تاثیرگذار باشد.

بنابراین بازی درمانی برای کودک ترسو به وی کمک می کند از تاثیرپذیری این ترس ها جلوگیری کرده و بر آن ها غلبه کند.

کودکانی که دچار ترس و اضطراب هستند هیچ کنترلی بر ترس خود نداشته و نمی توانند به تنهایی این ترس را مهار کنند و بدین ترتیب به مرور کودک علاوه بر ترس، هیجانات دیگری مثل خشم و..را بیش از حد ابراز می دارد زیرا این ترس بر افکار و هیجانات وی سلطه یافته و کودک از این بابت خشمگین می باشد.

لذا ممکن است این خشم نهفته بوده باشد و کودک نداند که به سبب این ترس ها دچار پرخاشگری های غیر قابل کنترل می گردد.

بازی درمانی برای کودک ترسو

انواع اضطراب در کودکان مضطرب

  • اضطراب جدایی
  • اضطراب فراگیر
  • اضطراب اجتماعی

اضطراب جدایی در کودکان

اغلب کودکان در جلسات بازی درمانی برای کودک ترسو دچار این نوع اضطراب هستند.

این کودکان از جدایی از والدین خود و حتی برخی اطرافیان بسیار نزدیک که بیشتر سال های زندگی شان را در کنار ایشان و خانواده شان بوده اند بسیار می ترسند مثل خاله، عمه و.. و وابستگی بسیاری به والدین و عزیزان خود دارند به حدی که زندگی این افراد به خصوص والدین و خود کودک به سبب ترس از جدایی مختل گشته است.

اضطراب فراگیر

کودکانی که دچار اضطراب فراگیر هستند از کوچک ترین مسائل که شاید برای بعضی کودکان دیگر مسخره باشند، می ترسند مثل عروسک، سرسره بازی  و..

اضطراب اجتماعی

کودکانی که از اجتماع و دیگران می ترسند دارای اضطراب اجتماعی هستند.

لذا این کودکان می ترسند در جمع خجالت زده شده و مسخره شوند.بسیار نگران هستند که در جمعی پذیرفته نشوند و دیگران به خصوص دیگر کودکان، او را به عنوان همبازی خود قبول نکنند.این نوع اضطراب ها در اکثر کودکان ترسو و مضطرب دیده شده و در جلسات بازی درمانی برای کودک ترسو مشخص می گردند.

همانطور که اذعان شد کودکانی که دچار ترس و اضطراب هستند واکنش های دیگری مثل خشم هم دارند که این نیز از نشانه های مهم ترس در کودک است که سبب پرخاشگری و ابراز رفتارهای پرخاشگرانه غیر قابل کنترل می گردد..

در نتیجه بهترین پیشنهاد برای والدینی که کودکشان دچار ترس و اضطراب حتی از کوچکترین چیزها هستند، مراجعه نزد بازی درمانگر کودک می باشد.

بازی درمانگر در جلسات بازی درمانی برای کودک ترسو و مضطرب، سعی می دارد به صورت کاملا اصولی به کودک کمک کند تا وی در این جلسات پی ببرد که ترسیدن امری طبیعی بوده و در همه افراد وجود دارد و کسی نیست که بگوید از چیزی هراس نداشته و نمی ترسد.

بنابراین به این سبب به مرور با بازی های تخصصی میزان ترس و اضطراب کودک کاهش می گردد.

لذا والدین می توانند جهت بهره مندی کودک شان از جلسات تخصصی بازی درمانی برای کودک ترسو، با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل کنند.

آیا ترس کودک ترسو و مضطرب درمان می گردد؟

بله.در جلسات بازی درمانی برای کودک ترسو علت ترس کودک تشخیص داده شده و به درمان و کاهش میزان ترس و اضطراب وی با بهره گیری از اصول تخصصی روانشناسی پرداخته می شود.

آیا می توان همراه کودک در جلسات بازی درمانی حضور داشت؟

از آنجایی که احتمال رود کودکانی که دچار ترس و اضطراب هستند به والدین وابستگی دارند می توان از حضور والدین هم در این جلسات بهره برد البته تا آن زمان که به مرور از میزان وابستگی کودک به والدین کم شده و کودک بتواند بدون حضور والدین در جلسات بازی درمانی به بازی مشغول گردد.

آیا می توان در منزل به بازی درمانی پرداخت؟

بله ولیکن توصیه می گردد ابتدا در جلسات بازی درمانی توسط دکتر روانشناس متخصص حضور یافته و با ارائه بازی های درمانی موثر از سوی روانشناس، علاوه بر جلسات بازی درمانی کودک با بازی درمانگر، والدین با بهره گیری از آن بازی ها در خانه مشغول به بازی با کودک شده و در کاهش ترس و اضطراب کودک نقش موثری ایفا کنند.

نگین افراسیابیمشاهده نوشته ها

Avatar

سلام و درود   نگین افراسیابی هستم دانشجوی رشته روانشناسی و کارشناس تولید محتوا. علاقه زیاده به نویسندگی خصوصا محتوا های روانشناسی دارم. امیدوارم نوشته های من براتون مفید باشه. ممنون از همراهی همیشگیتون.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *