بازی درمانی برای کودک خجالتی

4.6/5 - (46 امتیاز)

گذری بر بازی درمانی برای کودک خجالتی

بازی درمانی برای کودک خجالتی از روش هایی است که دکتران روانشناس که در زمینه کودک تخصص دارند به جهت درمان کمرویی و خجالتی بودن کودکان استفاده می کنند.

کودکان کمرو و خجالتی به سبب افزایش میزان گوشه گیری و تنهایی شان ممکن است دچار افسردگی هم شوند که به سبب بهره گیری از جلسات بازی درمانی خجالت کودک نیز کمتر از پیش شده و به مرور زمان بهبود می یابد.

بازی درمانی برای کودک خجالتی

منظور از بازی درمانی برای کودک خجالتی چیست؟

بازی درمانی کودک خجالتی یکی از موثرترین روش های تخصصی روانشناسی به منظور کاهش میزان مشکلات روانشناختی کودک در اتاق بازی می باشد.

جلسات بازی درمان برای کودک خجالتی سبب می گردد کودک با بهره گیری از بازی های متعدد که بنا بر تایید دکتر متخصص روانشناس بر اساس میزان شدت خجالتی بودن کودک تعیین شده اند در تعامل و روابط روزمره خود عاری از خجالت و کمرویی باشد.

کودک در جلسات بازی درمانی برای کودک خجالتی نیز با ارتباط و بازی های گروهی با دیگر همسالان خود در اتاق بازی با همراهی های دکتر روانشناس به خوبی می تواند تعامل صحیح و تقویت اعتماد به نفس را تمرین کرده و خجالتی بودن کودک برطرف گردد.

باید اشاره نمود در این جلسات بازی درمانی برای کودک مضطرب، ممکن است تنها برخی از بازی ها بین کودکانی که دچار کمرویی و خجالت هستند توسط روانشناس بهره گرفته شود.

لذا از آنجا که ممکن است میزان کمرویی کودکان با یکدیگر متفاوت باشد ممکن است دکتر روانشناس کودک بازی های گوناگونی برای کودکان در نظر گیرد یا میزان زمان این بازی را برای ایشان متفاوت از هم برقرار سازد.

بنابراین هر کودک در انتها به میزان سطح مناسبی در بازی می رسند و به مرور میزان خجالت و کمرویی شان کاهش و برطرف می گردد.

بازی درمانی برای کودک خجالتی

نحوه اجرای بازی درمانی برای کودک خجالتی

جلسات بازی درمانی کودکان خجالتی ممکن است برای هر کودک متفاوت باشد.ممکن است برخی کودکان نیازمند وجود والدین شان در جلسات بازی درمانی باشند و برخی مشکلی با تنها ماندن با دکتر روانشناس در اتاق بازی و همراه با دیگر همبازی ها نداشته باشند.

در نتیجه دکتر روانشناس سعی می دارد به بهترین شکل ممکن آن طور که کودک احساس راحتی کند در جلسه بازی درمانی برای کودک خجالتی رفتار نموده و کودک را تحت فشار استرس قرار ندهد..

زیرا ممکن است کودکی که دچار کمرویی و خجالت زدگی است این میزان خجالت را به شکلی نهفته سرکوب کند و به سبب آن دچار اضطراب و استرس گردد.

بنابراین دکتر بازی درمانگر بر اساس میزان شدت کمرویی کودک بازی هایی انحصاری را برای وی در نظر گرفته و با او همراهی می کند تا از میزان خجالت زدگی کودک کم شده و کودک با دکتر روانشناس احساس راحتی و صمیمیت کند.

زمانی که میزان مقاومت کودک به سبب خجالت زدگی کاهش پیدا کرد دکتر متخصص روانشناس سوالاتی تخصصی را از کودک جویا می شود تا به علت و ریشه پدید آمدن خجالت و کمرویی کودک پی ببرد زیرا کودک در حین بازی به راحتی می تواند احساسات و هیجانات خود را به روانشناس بروز دهد و به مشاور کودک به راحتی پاسخ دهد.

بازی درمانی برای کودک خجالتی

چرا بازی درمانی برای کودک خجالتی موثر است و نتایج خوبی دارد؟

از آنجا که ممکن است کودک به سبب روابط بین والدین و به طور کل الگوبرداری از والدین کمرو یا اطرافیان نیز دچار خجالت زدگی شده باشد یا هر گونه مقایسه و دعواهای متعدد با کودک سبب کاهش اعتماد به نفس او و در نتیجه کمرویی وی شود دکتر روانشناس سعی می دارد با بازی درمانی که با روحیه لطیف کودک همسانی دارد از این مسئله آگاهی یابد.

زیرا کودک بدون دلیل مشخصی دچار ترس از دیگران و کمرویی نمی گردد.بازی درمانی کودک خجالتی به وی کمک می کند به توانایی های خود بیشتر پی ببرد و از میزان خجالت زدگی اش در عموم کم شود و بهتر بتواند علاوه بر ارتباط با خود و خود دوستی با دیگران تعامل داشته و ارتباط گیرد بدون اینکه نگران قضاوت شدن و مسخره شدن از سوی دیگران باشد.

در نتیجه به سبب همخوانی بازی درمانی برای کودک خجالتی با میزان کاهش کمرویی وی می توان شاهد برون سازی احساسات نهفته و درونی کودک در این جلسات بود.

بازی درمانی برای کودک خجالتی

عوامل موثر بر خجالتی بودن کودک

  • محیط خانواده (کمرو بودن والدین)
  • خجالتی بودن به طور ذاتی و ژنتیکی
  • مقایسه شدن کودک توسط والدین و کاهش اعتماد و عزت نفس کودک
  • بیماری های جسمی یا روانی
  • ارتباط و تعاملات کم والدین با اطرافیان جز تعداد افرادی محدود
  • نداشتن دوست صمیمی
  • و..

این عوامل و بسیاری عوامل موثر دیگر نیز سبب می گردند مراجعه به جلسات بازی درمانی برای کودک خجالتی توسط والدین افزایش یابد زیرا بهتر است والدین به این مسئله اهمیت دهند و با این فکر که به مرور زمان در آینده با ورود کودک به اجتماع این مشکل برطرف می گردد، از آن به سادگی عبور نکنند.

زیرا ممکن است کودک در آینده دچار اختلال اضطراب اجتماعی گردد و نتواند در اجتماع به خوبی تعامل داشته و مدام نگران تایید یا عدم تایید از سوی دیگران یا مسخره شدن و..باشد.

🔔 لذا بهتر است یادآور شویم برخی والدین به اشتباه میزان تنهایی کودک در جمع  و کناره گیری از دیگران را به اشتباه استقلال فردی او تلقی می دارند و با این فکر به کودک شان افتخار می کنند که کودک ما وابسته به کسی نیست و به سبب باهوش بودن و مستقل بودنش ترجیح می دهد تنهایی بازی کرده  یا در جمع نباشد و کتاب داستان بخواند..

در صورتی که هر کودکی ذاتا علاقه دارد با دیگر همسالان خود تعامل داشته باشد و با آن ها بازی کند بنابراین اگر کودک از جمع فاصله می گرفت یا به هنگام صحبت با دیگران سرش را پایین می انداخت بهتر است والدین تنها به بعد مثبت این ویژگی یعنی مودب بودن فرزندشان نگاه نکنند و خجالت زدگی فرزندشان را هم در نظر گیرند.

زیرا همه ما شنیده ایم که می گویند انسان خوشبین هواپیما را می سازد و انسان بدبین چتر نجات..پس پیشنهاد می گردد والدین از هر دو دید به این مسئله نگاه کرده و جدی تر با آن برخورد کنند.

بازی درمانی برای کودک خجالتی

مزایای بهره مندی از جلسات بازی درمانی برای کودک خجالتی

✅ بازی درمانی کودکان خجالتی به ایشان کمک های بسیاری می کند و سبب می گردد میزان تعامل و ارتباطات کودک علاوه بر والدین با دیگران نیز بیشتر گردد که می توان این مزیت را بهترین و مهم ترین مزیت بازی درمانی برای کودک خجالتی دانست که تا پیش از این جلسات نمی توانست با حضور در جمع با دیگری صحبت کند.

از دیگر مزایا  و فواید بازی درمانی برای کودک خجالتی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

✅ یادگیری و افزایش میزان توانایی حل مسئله و ارائه راه حل اصولی

✅ افزایش میزان احساس همدلی و علاقمند به ارتباط با دیگران

✅ افزایش میزان احترام کودک به احساسات و علاقمندی های خویش

✅ افزایش میزان احترام کودک به والدین و دیگر اطرافیان بدون خجالت و کمرویی

✅ افزایش میزان اعتماد به نفس و عزت نفس کودک به هنگام حضور در جمع های نزدیک یا غریبه(خودباوری)

✅ افزایش خود دوستی و اعتماد به توانایی ها و استعدادهای خویش

✅ افزایش توانایی ابراز احساسات به والدین و دیگران

✅ افزایش توانایی ابراز وجود کودک در جمع توسط خویش

عدم مقایسه کردن خود با دیگران و پذیرش خطاها و اشتباهات

و بسیاری مزایای دیگر که کودک می تواند با بهره گیری از جلسات بازی درمانی برای کودک خجالتی به احساسات خوب دوست داشتن و خودباوری دست یابد و به جای فرار از جمع و ترجیح به تنها ماندن، حضور در جمع اطرافیان و تعامل با آن ها را در اولویت قرار دهد.

زیرا در این جلسات کودک پی می برد با تعامل، خود دوستی و روابط عالی و بی نظیر با دیگران نیز می تواند احساسات بهتری مثل خوشحالی، احساس ذوق، دلتنگی و دوست داشتن و دوست داشته شدن را تجربه کند.

به همین سبب والدین می توانند برای بهره مندی از جلسات تخصصی بازی درمانی برای کودک خجالتی خود توسط دکتر امین الرعایا با شماره درج شده تماس حاصل کنند.

آیا جلسات بازی درمانی برای کودک خجالتی موثر است؟

بله میزان کمرویی و خجالت زدگی کودک در طی بازی درمانی کاهش می یابد و کودک با توجه به مزایای این جلسات که در محتوا به آن ها ذکر شده می تواند با از بین رفتن خجالتش تغییری بسیار خوب و موثر داشته باشد.

آیا بازی درمانی برای کودک خجالتی ضروری است؟

می توان بدون شک و تردید گفت بله زیرا دنیای ذهنی کودکان با بزرگسالان متفاوت است و بهتر است با کودکان به قولی با زبان خودشان حرف زده و تعامل کرد.بنابراین بهترین راهی که می توان از طریق آن به علل بروز خجالت در کودک پی برد بازی درمانی برای کودک خجالتی می باشد.
لذا والدین می توانند برای بهره مندی از جلسات تخصصی و اصولی بازی درمانی توسط دکتر سرکار خانم امین الرعایا با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل کنند.

چه عواملی سبب بروز کمرویی کودک می شوند؟

ممکن است خجالتی بودن کودک ارثی و ذاتی باشد ولیکن به طور عواملی مثل کمرویی والدین در محیط، مقایسه شدن کودکان با دیگران و کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس و..که در محتوا به آن ها اشاره شده می تواند سبب بروز کمرویی در کودکان شود.

نگین افراسیابیمشاهده نوشته ها

Avatar

سلام و درود   نگین افراسیابی هستم دانشجوی رشته روانشناسی و کارشناس تولید محتوا. علاقه زیاده به نویسندگی خصوصا محتوا های روانشناسی دارم. امیدوارم نوشته های من براتون مفید باشه. ممنون از همراهی همیشگیتون.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *