مشاوره کودکان زیر دو سال

5/5 - (2 امتیاز)

اهمیت مشاوره کودکان زیر دو سال

از آنجایی که دو سالگی و سنین کمتر از آن از حساس ترین سن های کودکان می باشند نیاز است که جهت افزایش میزان رشد آن ها از لحاظ شخصیتی نیز والدین علاوه بر همراهی کودکان خود از جلسات مشاوره کودکان زیر دو سال بهره گیرند.

می دانیم که هفت سال اول زندگی هر فرد بسیار مهم می باشد زیرا شخصیت وی در این دوران شکل می می گیرد و از آنجا که کودکان خصوصا در سنین زیر دو سال سریعا به یادگیری رفتارهای بزرگسالان می پردازد نیاز است که والدین به این امر توجه داشته باشند.

مشاوره کودکان می تواند در رشد بهتر کودک از لحاظ ذهنی و شخصیتی بسیار موثرتر واقع گشته و در تربیت صحیح کودک تاثیرگذار باشد.

بنابراین رفتارهای والدین بسیار می تواند بر یادگیری کودکان زیر دو سال نیز موثر باشد.

بسیار مهم است که والدین توجه خود را از فرزندان خود خصوصا کودکان زیر دو سال محدود نکنند زیرا کودکان در این دوران به توجه از سوی والدین نیازمند هستند همچنین باید به یادگیری کودک در این سنین توجه داشت و با رفتارهای مناسب و اصولی، بر رشد صحیح کودک افزود.

از آنجا که خانواده نقش مهمی در شکل گیری شخصیت کودکان دارد بسیار مهم است که والدین با بهره گیری از جلسات مشاوره کودک با ویژگی های شخصیتی فرزندان خود آشنا شده و با شناخت بهتر خلقیات و احساسات ایشان رابطه نزدیکی با فرزندان خود برقرار نموده و فرزندی شاد و سرحال و نیز بهره مند از سلامت جسمی و روحی تربیت نماید.

در ادامه نیز به برخی از ویژگی های شخصیتی کودکان دو سال و زیر دو سال اشاره می گردد..

مشاوره کودکان زیر دو سال

برخی ویژگی های شخصیتی کودکان زیر دو سال

همانطور که پیشتر اشاره نمودیم کودکان در سنین کودکی خصوصا دو سالگی و کمتر، به میزان زیادی از اخلاقیات و رفتارهای والدین و دیگر اعضای خانواده خود الگوبرداری می کنند و این تجربیات کسب شده نیز به مرور شخصیت کودکان زیر دو سال را شکل می دهد و نهادینه می سازد.

بنابراین همانطور که در جلسات مشاوره کودکان زیر دو سال اذعان می گردد، باید توجه داشت..

به سبب الگوبرداری های متعدد کودکان از خانواده خویش و تفاوت در این تجربیات هر یک از کودکان ممکن است خصوصیات متفاوتی با یکدیگر داشته باشند و تشابهات رفتاری و اخلاقی شان در حداقل میزان ممکن باشد.

فرضا رفتارها و الگوبرداری های دختر بچه ای که دارای برادر های بزرگتر است با دختر بچه ای که خواهری بزرگتر از خود دارد بسیار متفاوت می باشد.

فرضا می توانیم بگوییم:

  • برخی کودکان زودتر و بیشتر از کلمات استفاده می نمایند و برخی کمتر
  • برخی کودکان بیشتر می خندند و زودتر صمیمی می شوند و برخی دیرتر
  • برخی کودکان فعالیت بیشتری دارند و برخی کمتر
  • و..

به همین سبب پس از بهره گیری از جلسات مشاوره کودکان بسیار می توان نسبت به تفاوت های کودکان از یکدیگر و راه های شناخت بهتر فرزندان آگاه شد.

اهمیت توجه به روحیات کودکان زیر دو سال

در جلسات مشاوره توسط روانشناس کودک نیز، ایشان تأکید بسیاری بر توجه والدین به روحیات فرزند خود می کنند.
باید توجه داشت که نباید کودک را بزرگسال فرض کرده و توقعات بالایی از وی داشت..زیرا متاسفانه برخی والدین به سبب باهوش بودن فرزندشان وی را بزرگتر از سن خود تلقی نموده و با او به مثابه کودکی بزرگتر رفتار می کنند..

این در حالی است که کودک زیر دو سال دارای احساساتی بسیار حساس بوده ولیکن نمی تواند این احساسات را به خوبی ابراز نماید.

باید در نظر داشت که کودکان با اینکه توانایی ابراز احساسات خود را ندارند ولیکن می توانند متوجه رفتارها و حرف های والدین و اطرافیان خود شده و حتی به تقلید و الگوبرداری بپردازند.

از آنجایی که کودکان زیر دو سال و بالاتر توانایی درک اتفاقات پیرامون خود را دارند توصیه می گردد والدین به هنگام اختلاف و بحث نیز در کنار فرزند خود به مشاجره نپردازند زیرا ممکن است تنش های به کودک وارد گردد که سبب استرس در او شده و شخصیت وی را تحت شعاع قرار دهد.

ویژگی های جسمانی کودکان دو سال

بسیار مهم است که در سنین دو سالگی کودک بتواند برخی از فعالیت های حرکتی و فیزیکی را به خوبی انجام دهد فرضا:

  • راه رفتن
  • بازی با وسایل اسباب بازی
  • فعالیت داشتن
  • و..

مشاوره کودکان زیر دو سال

اصول موثر بر رشد شخصیت کودکان زیر دو سال

  • اوقاتی را برای کنار فرزند خود در نظر بگیرید
  • با صحبت کردن کودک را تربیت کنید نه با دعوا
  • همدلی با کودک را فراموش نکنید
  • خلاقیت کودک خود را رشد دهید
  • به احساسات و نیازهای کودک توجه کنید
  • به او ابراز علاقه کنید
  • مشورت با کودک یکی از راه های موثر بر مشاوره کودکان زیر دو سال
  • محبت فیزیکی را جدی بگیرید
  • کودک خود را با دیگران مقایسه نکنید
  • به او احساس امنیت دهید
  • و..

گذراندن وقت با کودک

حائز اهمیت است که کودکان دارای احساسات حساسی هستند و دوست دارند با والدین خود وقت بگذرانند.

بهتر است والدین زمانی را برای بازی با کودک خود و سرگرم کردن وی با نقاشی کشیدن، قایم موشک بازی و..وقت بگذرانند.
بدین سبب والدین می توانند نسبت به ویژگی های اخلاقی و رفتاری کودک خود شناخت بیشتری پیدا کنند.

تربیت کودک بدون دعوا

برخی والدین به اشتباه وقتی کودک‌شان اشتباهی مرتکب می شود با او دعوا کرده و سرش داد می زنند.
در حالی که با این روش نه تنها کودک به خوبی از اشتباه خود درس نمی گیرد بلکه دچار ترس و اضطراب شده و این نیز بر شخصیت وی تاثیرگذار می باشد.

همدلی با کودک

بسیار مهم است که والدین با کودک خود همدلی داشته باشند.

زمانی که کودک از بابت موضوعی گریه می کند و یا خوشحالی خود را با جیغ زدن ابراز می دارد بهتر است به جای منع کردن کودک از ابراز احساسات خود، با او همراهی کنند.

بدین گونه کودک احساس نزدیکی بیشتری با والدین خود کرده و می آموزد که احساسات خود را به خوبی نشان دهد.

رشد خلاقیت کودک

پیشنهاد می گردد والدین جهت رشد خلاقیت کودک از او سوال پرسیده و یا برای او داستان سرایی کنند.

در جلسات مشاوره کودکان، مشاور کودک برای رشد خلاقیت کودکان زیر دو سال از راهکارهای متعددی استفاده می نماید که والدین می توانند با بهره گیری از این راهکارها و جلسات به خوبی خلاقیت فرزند خود را به شیوه ای صحیح و اصولی رشد دهند.

توجه به احساسات و نیازهای کودک

طبیعتا هر انسانی نیاز دارد که دیگران خصوصا والدین اش به نیازهای وی توجه کنند..کودک زیر دو سال نیز به سبب احساسات بسیار حساسی که دارد و چندین بار به این مسئله اشاره نمودیم نیاز دارد که والدین اش به احساسات و خواسته هایش توجه کنند.

توجه به نیازهای کودک تنها از جنبه مالی نبوده بلکه نیازهای عاطفی کودک هم مد نظر قرار می گیرد.

مشاوره کودکان زیر دو سال

ابراز علاقه به کودک

شنیدن دوستت دارم از طرف والدین بسیار می تواند بر خود دوستی و دگر دوستی کودک موثر باشد.
کودک درمی یابد که برای خانواده اش عزیز و دوست داشتنی بوده و این نیز بسیار بر رشد صحیح عواطف کودک موثر است.

مشورت با کودک

مشورت گرفتن از کودک می تواند سبب گردد صمیمیت بین کودک و والد بیشتر شده و کودک خود را عضو مهمی در بین اعضای خانواده بداند و احساس مفید بودن کند.

کودک به واسطه درخواست مشورت از سوی والدین بیشتر تامل کرده و این نیز می تواند مهارت های حل مسئله را به نحو بهتری در وی افزایش دهد.

محبت فیزیکی

آدمی در هر سنی با در آغوش گرفتن و نوازش شدن از سوی کسانی که دوستشان دارد بسیار حال خوبی پیدا می کند..کودک هم به واسطه دریافت محبت از سوی والدین بسیار می تواند احساسات خوبی پیدا کرده و محبت کردن را بیاموزد.

عدم مقایسه کودک با دیگران

زمانی که والدین کودکان زیر دو سال خود را با دیگر کودکان مقایسه می کنند تنها خلاقیت و استعدادهای کودک خود را از بین برده و سیب می گردند کودک در هر زمان و در هر موقعیت خود را از دیگران کمتر بداند.

تشویق کردن کودک حتی در سنین کودکی بسیار مهم بوده و والدین باید به این مسئله توجه داشته باشند.

در جلسات مشاوره کودک نیز در اینباره به طور تخصصی به نحوی که میزان تشویق والدین تا چه حد باشد که برای کودک آسیب زا نباشد (تشویق افراطی و کمبود تشویق) و..توسط روانشناس کودک صحبت می گردد.

احساس امنیت دادن به کودک

زمانی که کودک بتواند احساسات خود را خصوصا ناراحتی هایش را به والدین خود ابراز نماید، بتواند با آن ها درد و دل کند و به طور کل والدین اش را به مثابه دوستان صمیمی خود ببینند بسیار می تواند از آسیب به روح و قلب و روان وی جلوگیری کند زیرا درمی یابد آغوش والدین اش در هر زمان به رویش باز است و در هر زمان می تواند احساسات واقعی خود را به ایشان نشان دهد.

بنابراین مهم است که به این موارد که تنها برخی از نکات مرتبط با مشاوره کودکان می باشد توجه داشت و از تاثیرات آن ها غافل نشد.

والدین می توانند جهت بهره مندی از جلسات مشاوره کودک به صورت تخصصی با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل نمایند.

مشاوره کودکان زیر دو سال

آیا جلسات مشاوره کودک به صورت آنلاین برگزار می گردد؟

بله می توان از این جلسات هم به صورت حضوری هم به صورت آنلاین در بالاترین سطح کیفیت بهره مند شد تنها کافیست با شماره های درج شده تماس حاصل نمود.

آیا کودکان زیر دو سال به سبب جلسات مشاوره از تاثیرات مثبتی بهره مند می شوند؟

بله این جلسات بسیار در افزایش رشد شخصیت کودک، افزایش رشد عواطف وی، خود دوستی و..موثر می باشند. از آنجایی که کودکان دو سال و زیر دو سال دارای روحیه ای حساس هستند اکثر راهنمایی های تخصصی نیز به والدین ابراز می گردد.

آیا والدین بر رشد شخصیت کودک نقش دارند؟

بله والدین نیز یکی از مهم ترین عوامل موثر بر رشد شخصیت کودک هستند که نیاز است به رفتارهای خویش توجه بیشتری نموده و در مقابل کودک با احتیاط بیشتری رفتار نمایند زیرا کودک از رفتارهای ایشان تقلید کرده و الگوبرداری می کند.

نگین افراسیابیمشاهده نوشته ها

Avatar

سلام و درود   نگین افراسیابی هستم دانشجوی رشته روانشناسی و کارشناس تولید محتوا. علاقه زیاده به نویسندگی خصوصا محتوا های روانشناسی دارم. امیدوارم نوشته های من براتون مفید باشه. ممنون از همراهی همیشگیتون.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *