مشاوره اضطراب کودکان

5/5 - (3 امتیاز)

علل بهره گیری از مشاوره اضطراب کودکان

از آنجایی که اضطراب و استرس یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در زندگی شخصی کودکان خصوصا دوران بزرگسالی می باشد نیاز است که والدین با بهره گیری از جلسات مشاوره اضطراب کودکان از نتایج منفی آن نیز جلوگیری نمایند.

باید توجه داشت علائم اضطراب و استرس در کودکان ممکن است در دوران مدرسه با شدت و واکنش بیشتری نشان داده شود..شاید به سبب ورود به جامعه ای بزرگتر از محیط خانواده و رو به رو شدن با تجربیات جدیدی مثل امتحان و..کودک میزان علائم استرس خود را با شدت بیشتری نشان می دهد.

از آنجایی که به علل بهره گیری از جلسات مشاوره اضطراب در کودکان اشاره نمودیم نیاز است بیان داریم برخی از این علل عبارتند از:

  • مشکلات تحصیلی و فشار ناشی از دروس
  • مشکلاتی که در محیط خانواده وجود دارد فرضا اختلاف بین والدین
  • جدایی والدین
  • و..

مشاوره اضطراب کودک

اهمیت توجه به نشانه های رفتاری اضطراب کودک

باید توجه داشت برخی والدین به خوبی متوجه اضطراب و استرس فرزند خود نشده و یا در صورت مشاهده پاسخ مناسب و صحیحی به آن ها نمی دهند..

فرضا زمانی که کودک نگران امتحان ریاضی اش می باشد مادر وی به نوعی سرزنش کننده به او گوشزد می کند که اگر در طول ترم تحصیلی ریاضی را سرسری نگرفته و بیشتر آن را تمرین می کرد الان اینقدر نگران و آشفته نبود..

زمانی که کودک با این نوع واکنش رو به رو می شود بیشتر دچار احساساتی مثل خود سرزنش گری می شود که ممکن است منجر به پایین آمدن خلق و خو، احساس بی کفایتی و دوست نداشته شدن به سبب اینکه کارهایش را به خوبی انجام نمی دهد و..گردد.

بنابراین نیاز است والدین به نشانه های رفتاری کودک خود توجه داشته باشند.

در ادامه به برخی از مهم ترین علائم اضطراب و استرس کودکان اشاره می کنیم..

  • خستگی مفرط در طول روز
  • احساس بی حوصلگی و کسل بودن
  • افسردگی کودک به مرور و مداوم
  • کاهش اشتها
  • مشکلات خواب از نشانه های اضطراب کودکان
  • واکنش های رفتاری منفی به دفعات زیاد
  • دردهای جسمانی اعم از سردرد و قفسه سینه
  • و..

در صورتی که والدین با این علائم مواجه شدند نیاز است که با بهره گیری از جلسات مشاوره اضطراب کودکان و بررسی تخصصی این علائم توسط روانشناس کودک نیز از افزایش شدت این نشانه ها به مرور زمان جلوگیری نمایند.

مشاوره اضطراب کودکان

راهکارهای درمانی اضطراب و استرس در کودکان

متاسفانه برخی والدین اضطراب و استرس در کودکان را به سبب سن کمی که دارند طبیعی تلقی می کنند در صورتی که از آنجایی که کودکان دارای احساسات بسیار حساسی هستند ممکن است اضطراب وی به دلیل عدم درمان در طول زمان افزایش یابد و زندگی فرد در بزرگسالی مختل گردد.

بنابراین حائز اهمیت است که والدین با بهره گیری از جلسات مشاوره اضطراب کودکان، راهکارهای موثر بر کنترل و کاهش میزان اضطراب کودکان نیز بر روی فرزند خود را امتحان نموده و به وی کمک کنند تا با پذیرش اضطراب خود به کاهش آن بپردازد.

برخی از راهکارهای موثر بر درمان اضطراب کودکان عبارتند از:

  • همدلی با کودک
  • عدم سرزنش کودک در موقعیت های حساس
  • تشویق کودک
  • تعریف از استعدادهای فرزند خود
  • توجه به اصل الگو برداری کودک از والدین
  • اهمیت به میزان خواب کودک
  • انجام فعالیت های فیزیکی یا خلاقانه با فرزند خود
  • اهمیت به نیازهای کودک
  • محبت کلامی و فیزیکی
  • عدم سخت گیری های افراطی بر کودک
  • اعتماد والدین به کودک
  • عدم مقایسه فرزند خود با دیگران
  • بهره گیری از جلسات مشاوره

همدلی با کودک

از آنجایی که استرس می تواند تاثیرات مخربی بر ذهن و روان کودک داشته باشد توصیه می گردد والدین به کودک خود احساس امنیت داده و همدم او باشند به نوعی که کودک در مواقعی که دچار اضطراب می شود بتواند این احساس را با والدین خود در میان گذاشته و به سبب ترس غیر ارادی خود طرد یا سرزنش نشود.

همدلی والدین به کودک کمک می کند با وجود احساسات منفی استرس و اضطراب، به سبب همراهی والدین اش با خود تلاش کند تا پس از پذیرش اضطراب بر آن غلبه کند و بر کاهش یافته آن نقش موثری داشته باشد.

مشاوره اضطراب کودکان

عدم سرزنش کودک

زمانی که والدین، با مشاهده اضطراب و استرس کودک فرضا با ناخن جویدن، ضربه زدن پا به زمین، خط خطی کردن برگه و..فرزند خود را سرزنش می کنند، کودک بیش از پیش احساس ناامیدی کرده و دچار غم و ناراحتی می گردد که در صورت شدید بودن این احساس، کودک به مرور ممکن است دچار افسردگی گشته و این نیز همچنان میزان اضطراب او را شدت بخشد و یا به مرور زمان این اضطراب کنترل نشده سبب گردد وی دچار وسواس فکری عملی هم شود.

فرضا:

زمانی که کودک در امتحان نمره پایینی گرفت بهتر است او را سرزنش نکرده و توانایی های کودک را به وی یادآور شد تا از بابت نمره پایین خود احساس بی کفایتی نداشته باشد و.. و یا سبب شکستن شی ای در منزل شد بهتر است به جای دعوا و سرزنش او که سبب افزایش میزان اضطراب وی می گردد با او صحبت کرده و به دور از هرگونه لحن ناپسندی کودک را متوجه اشتباهش نمود..

ولیکن سرزنش کردن می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر کودک داشته باشد.

تشویق کودک

تشویق و پاداش به کودک زمانی که رفتارهای خوب و مطلوبی انجام می دهد و یا در امتحانی که ترس زیادی از آن داشت به خوبی قبول می شود نیز باعث می گردد کودک اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و خودش را دوست داشته باشد..

این نیز باعث می شود کودک با دید مثبت تری به خود و توانایی هایش نگاه کند و انگیزه بیشتری برای بهره گیری از راهکارهای جلسات مشاوره اضطراب و استرس کودکان داشته باشد.

تعریف از کودک

زمانی که کودک دارای استعدادهای متعددی می باشد. فرضا خوانندگی، نقاشی، خوشنویسی و..می باشد بهتر است والدین از کودک خود تعریف کنند تا میزان احساسات مثبت وی بیشتر از ترس و نگرانی کودک باشند.

زمانی که کودک باور داشته باشد می تواند اضطراب خود را کاهش دهد و میزان استعدادهای خود را ارتقاء ببخشد می توان شاهد پیشرفت وی در درمان اضطراب و استرس کودک بود.

والدین، الگوی کودکان

بسیار مهم است که والدین به این امر توجه کنند که فرزندشان از ایشان الگوبرداری می کند.

بنابراین بهتر است در صورتی که والدین دچار اضطراب و استرس کنترل شده و یا افراطی هستند به درمان این اضطراب به صورت تخصصی نزد روانشناس بپردازند زیرا در صورت عدم درمان و مشاهده رفتارهای والدین نیز ممکن است میزان اضطراب کودک شدت یافته، از آن ها الگوبرداری کرده و تلاشی برای کاهش آن نکند.

اهمیت خواب کودک

مهم است که کودک بتواند در ساعات معینی بخوابد و به خوبی استراحت کند.

زمانی که میزان خواب کودک کمتر یا بیشتر از حد نیاز باشد خلق و خوی کودک تخت شعاع قرار گرفته و بر میزان شدت اضطراب وی تأثیرگذار می باشد.

بنابراین مهم است که والدین به این امر توجه کرده و برای اینکه کودک انرژی مثبتی را در طی روز داشته باشد به میزان خوب کودک خود توجه کنند..میزان خواب کودک بر احساسات و خلقیات وی بسیار موثر بوده و نیاز است که به آن توجه نمود.

مشاوره اضطراب کودکان

فعالیت های فیزیکی و خلاقانه

بهره گیری از روش هایی که می تواند سبب افزایش شادی کودک، اعتماد به نفس در وی، کاهش خلقیات و انرژی های منفی، کاهش اضطراب کودک و..گردد فرضا ورزش کردن، پیاده روی، دوش گرفتن، کتاب خواندن، موسیقی و..بسیار می تواند بر کاهش اضطراب کودک موثر باشد.

در جلسات مشاوره اضطراب کودکان، روانشناس کودک با بهره گیری از روش های موثر بر کاهش استرس نیز به کودک کمک می کند تا به مرور میزان اضطراب خود را کاهش دهد.

فرضا با ورزش کردن احساسات منفی و اضطراب کودک تخلیه شده و با کسب انرژی های مثبت و مطلوب نیز می توان به خوبی به کارهای روزمره پس از ورزش کردن پرداخت.

اهمیت به نیازهای کودک

توجه به نیازهای کودک از هر بعد( مالی، عاطفی و..) می تواند نقش موثری بر کاهش اضطراب ایشان داشته باشد.

فرضا زمانی که کودک به سبب ترس و اضطرابی که دارد نیاز دارد که مادر یا پدر خود را در آغوش بگیرد والدین باید به این نیاز پاسخ مثبت دهند و به قولی برای کودک خود بچه شوند و مانند آدم بزرگ ها رفتار نکنند.

از قدیم می گویند با بچه باید بچه بود و مثل او رفتار نمود…

محبت کلامی و فیزیکی

هر کودکی نیاز دارد که والدین اش به وی محبت کنند، این محبت می تواند به صورت کلامی یا فیزیکی مثل در آغوش گرفتن باشد.

زمانی که کودک دچار احساس ترس و نگرانی می شود بهتر است والدین آن ها را در آغوش گرفته و با حرف زدن سعی کنند که فرزند خود را آرام سازند.

عدم سخت گیری های افراطی

اگر والدین به کودک خود سخت بگیرند و مدام فرزند خود را محدود به درس خواندن مداوم، عدم بازی کردن در خانه و..سازند و به نوعی باعث شوند کودک از والدین خود بترسد میزان اضطراب وی افزایش پیدا می کند و منبع آرامش کودک که والدین اش می باشند برای او احساساتی جز ترس و ناراحتی و سرزنش به همراه نمی آورند.

بنابراین مهم است که والدین از سخت گیری های افراطی اجتناب نمایند زیرا ممکن است این سخت گیری ها تنها سبب افسردگی و احساس تنهایی در کودک می گردد.

اعتماد به کودک

اعتماد سازی می تواند یکی از راه های درمان اضطراب کودکان باشد..فرضا زمانی که والدین به کودک خود اطمینان می دهند که به وی باور دارند به نحوی که کودک می تواند با بهره گیری از راهکارهای اصولی به نتیجه مطلوبی دست یابد و بر استرس خود غلبه کند نیز می توان منتظر بود تا پیشرفت های کودک بر میزان کاهش اضطراب خود را مشاهده نمود.

مقایسه نکردن

مقایسه کردن نه تنها می تواند دل کودکان را بشکند بلکه تمامی افراد به واسطه مقایسه شدن با دیگری نیز دچار احساسات مخربی می شوند.

بنابراین از آنجا که کودکان در سنین کودکی احساسات حساسی داشته و این دوران نقش بسیار مهمی در شکل گیری شخصیت بزرگسالی وی دارد نیاز است که والدین توجه داشته باشند که به هیچ عنوان فرزند خود را با دیگران مقایسه نکند.

مشاوره اضطراب کودکان

جلسات مشاوره اضطراب کودکان

بهره گیری از این جلسات می تواند به کودکان کمک کند تا با روش های کاملا اصولی و تخصصی به کاهش میزان اضطراب خود بپردازند و به خوبی پس از پذیرش آن بتوانند میزان نحوه بروز علائم اضطراب را در خود مدیریت کنند.

در این جلسات والدین هم در کنار فرزندان خود می توانند با بهره مندی از برخی راهنمایی های تخصصی به کاهش میزان استرس کودک خود کمک کنند.

بدین جهت تنها کافیست با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل نمود.

آیا می توان از جلسات مشاوره اضطراب به صورت آنلاین استفاده نمود؟

بله افراد می توانند علاوه بر حضور در جلسات حضوری مشاوره اضطراب کودکان از جلسات مشاوره آنلاین استفاده نمایند..تنها کافیست با شماره درج شده تماس حاصل گردد.

آیا والدین می توانند از جلسات مشاوره اضطراب فرزندان خود بهره مند شوند؟

بله در صورتی که نیاز باشد والدین برای ایفای نقش خود به شکلی بهتر و موثرتر جهت کاهش اضطراب فرزندشان از راهنمایی هایی تخصصی بهره مند شوند می توانند پس از تایید دکتر روانشناس از این جلسات بهره مند شوند.

آیا جلسات مشاوره اضطراب نتیجه بخش و موثر هستند؟

در صورتی که کودک نیز با روانشناس همراهی کرده و والدین هم به فرزند خود در کاهش اضطراب وی کمک کنند می توان در طی زمان شاهد کاهش میزان استرس در وی بود.تنها کافیست در طی درمان صبور بوده و به تخصص روانشناس کودک اعتماد نمود.

نگین افراسیابیمشاهده نوشته ها

Avatar

سلام و درود   نگین افراسیابی هستم دانشجوی رشته روانشناسی و کارشناس تولید محتوا. علاقه زیاده به نویسندگی خصوصا محتوا های روانشناسی دارم. امیدوارم نوشته های من براتون مفید باشه. ممنون از همراهی همیشگیتون.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *