Rate this post

چگونه با کودک بیش فعال رفتار کنیم؟

باید در نظر داشت اگر خانواده ای دارای فرزند بیش فعال می باشد نیاز است که سبک تربیتی والدین تاحدودی متفاوت از دیگر سبک های قدیمی تربیت فرزند باشد.

لذا باید به این توجه نمود که جهت کنترل و کاهش میزان بیش فعالی کودک، توصیه می گردد والدین حتما از جلسات مشاوره کودکان بیش فعال بهره مند گشته و راهکارهای اصولی را در پاسخ به چگونه با کودک بیش فعال رفتار کنیم؟ از جانب دکتر روانشناس کودک کسب نمایند.

چگونه با کودک بیش فعال رفتار کنیم

منظور از بیش فعالی یا ADHD چیست؟

بیش فعالی یکی از اختلالات روانشناختی است که کودکان نیز از سنین کودکی تا بزرگسالی دچار آن می شوند و نیاز است که حتما این اختلال با کمک های تخصصی روانشناس کنترل شده و به مرور زمان میزان کم توجهی و بیش فعالی کودک کاهش یابد زیرا در صورت عدم درمان تخصصی میزان بیش فعالی کودک به مرور زمان شدت یافته و زندگی فرد را خصوصا در سنین بزرگسالی مختل می سازد.

یکی از نکات مهم در خصوص بیش فعالی این است که تمامی کودکانی که دچار ADHD هستند ممکن است علائم مشابهی نداشته و یا اصلا با گذشت زمان و بیشتر شدن سن نیز علائمی نداشته باشند.

ولیکن نیازی به نگرانی نیست کافی است والدین با مشاهده کوچک ترین علائم از سوی فرزند خود از جلسات مشاوره روانشناسی بهره مند گردند.

انواع بیش فعالی چیست؟

در راستای اشاره بر چگونگی رفتار با کودک بیش فعال نیاز است به تفکیک اختلال بیش فعالی و کم توجهی بپردازیم.

همانطور که حدس می زنید بیش فعالی و کم توجهی زیرمجموعه یا انواع اختلال ADHD هستند که سبب می گردد کودکانی که دچار این اختلال هستند علائمی یکسان و مشابه نداشته باشند و به واسطه این نیز نوع درمان متفاوتی با یکدیگر داشته باشند.

  • بیش فعالی کودک

کودکی که دچار بیش فعالی باشد فعالیت زیادی دارد ولی این فعالیت ها را به اتمام نمی رساند.می توان به تکانشگری هم که از رفتارهای این کودکان می باشد اشاره نمود.

لذا در صورتی که علائم بی توجهی و کم توجهی در کودک مشاهده نگردد کودک تنها دچار بیش فعالی می باشد.

  • کم توجهی

کودکانی که دچار کم توجهی و بی توجهی هستند حواس پرت بوده و نمی توانند به خوبی تمرکز کنند فرضا در کلاس درس نمی توانند به خوبی بر درس متمرکز شوند..همچنین ممکن است علاوه بر عدم توجه و تمرکز این کودکان اعتنایی به امورات و اتفاقات پیرامون خود نکنند.

  • بیش فعالی/کم توجهی (ترکیبی)

در این نوع اختلال ADHD، کودک هم کم توجه بوده و هم فعالیت های مداومی دارد که نشان از بیش فعالی و تکانشگری وی می باشد.

به طور کل..

باید توجه داشت این نوع از اختلال بسیار رایج می باشد زیرا اکثر کودکان علائمی همسو با کم توجهی و بیش فعالی خصوصا در کلاس های درس مدرسه داشته و نیاز است که اگر کودک دارای هر یک از انواع این اختلال می باشد به صورت کاملا تخصصی توسط روانشناس کودک درمان گردد.

چگونه با کودک بیش فعال رفتار کنیم

چگونگی رفتار با کودک بیش فعال

  • مسئولیت پذیری را به فرزند خود آموزش دهید
  • فراموش نکنید که شما الگوی فرزندتان هستید
  • وضع قوانین و محدودیت های رفتاری به شکلی منعطف
  • کاهش میزان حواس پرتی های کودک
  • اهمیت به میزان خواب فرزند بیش فعال
  • با فرزند خود وقت بگذرانید ( از اصول مهم رفتار با کودک بیش فعال )
  • تشویق رفتارهای مثبت کودک بیش فعال/کم توجه
  • کمک به کنترل خشم کودک بیش فعال
  • صبور باشید
  • همدلی برای فرزند خود باشید
  • رفتارهای فرزندتان را کنترل و مدیریت کنید
  • فرزند خود را سرزنش نکنید
  • از مشاور روانشناس کمک بگیرید

1.مسئولیت پذیری

اگر والدین به واسطه اینکه فرزندشان دچار بیش فعالی است تمامی وظایف و مسئولیت های او را بر عهده بگیرند به مرور مسئولیت پذیری، احساس استقلال و اعتماد به نفس وی برای انجام کارهایش را از او سلب می کنند.

بنابراین پیشنهاد می گردد به هنگام رفتار و برخورد با کودک بیش فعال مسئولیت پذیری را به او آموزش داده و فعالیت هایی که سبب خستگی جسمی و روانی وی نمی گردد نیز به او واگذار گردد.

2.الگوبرداری کودک بیش فعال از والدین

باید توجه داشت فرقی نمی کند کودک دچار بیش فعالی باشد یا خیر..

هر کودکی به طور ناخودآگاه به واسطه ارتباط زیادی که با والدین خصوصا مادر خود دارد، از ایشان الگوبرداری می کند..بنابراین توصیه می گردد والدین با ابراز رفتارهای مطلوب از بروز هرگونه رفتارهای نامناسب و ناپسند از سوی فرزندشان جلوگیری کنند.

زمانی که کودک رفتارها و طرز برخورد والدین با یکدیگر، دیگران و حتی خود را مشاهده کند به مرور می آموزد که چگونه باید رفتار کند.

3.وضع قوانین و محدودیت های رفتاری

توصیه می گردد قوانینی ساده برای آموزش کودک بیش فعال وضع گردد به نوعی که این قوانین پیچیدگی خاصی نداشته باشند تا کودک اذیت نشود.

فرضا یکی از قوانین می تواند تشویق کودک به انجام کارهای مطلوب باشد که در صورت انجام رفتارهای مناسب نیز کودک پاداش دریافت می کند و..

پیشنهاد می گردد جهت وضع قوانین با مشاور کودک در زمینه اصول رفتاری مناسب با کودکان بیش فعال صحبت نمود و از راهنمایی های تخصصی ایشان کمک گرفت.

این نکته حائز اهمیت است که والدین نباید جهت پیشبرد قوانین از سوی فرزندشان سخت گیری داشته باشند.
بهتر است به هنگام مشاهده اشتباهات کودک بیش فعال با او بدرفتاری نکرده و از تنبیه های مخرب و سرزنش استفاده نگردد.

فرضا یکی از راه های پیشنهادی برای کاهش میزان اشتباهات کودک این است که می توانید با کاهش هر یک از اشتباهات و عدم انجام آن ها از سوی کودک، به او اجازه دهید به فعالیت های مورد علاقه اش بپردازد فرضا انیمیشن تماشا کند و..

4.کاهش عوامل حواس‌پرتی کودک

اگر کودک اعتیاد شدیدی به بازی های کامپیوتری، تماشای تلویزیون و..دارد و این عوامل سبب حواس پرتی و کاهش توجه و تمرکز وی می شوند، والدین می توانند برای هر یک از فعالیت ها و برنامه ها، زمان تعیین کنند.

همچنین ..

می توان با فعالیت های فیزیکی در محیط بیرون از منزل به کودک بیش فعال کمک نمود تا انرژی خود جهت فعالیت های زیاد و بازیگوشی و..را تخلیه نموده و در محیط خانه با استفاده بیش از حد از بازی های کامپیوتری و..از فعالیت های فیزیکی و دیگر تفریح های نشاط آور حتی ورزش کردن بازنمانند.

5.اهمیت به میزان خواب کودک

عموما کودکانی که دچار پیش فعالی هستند دچار مشکلاتی در خواب می شوند..

بسیار مهم است که جهت اهمیت به چگونگی رفتار با کودک بیش فعال به این نکته توجه داشت که این کودک باید میزان خواب مناسبی داشته باشد.

عموما مصرف کافئین و شیرین کننده ها نیز می تواند میزان خواب کودک را برهم زند به همین سبب والدین می توانند مصرف آن ها را از سوی کودک کاهش داده و همچنین با تعیین نمودن ساعت مشخصی برای بازی، تماشای تلویزیون و..و کمک به زود خوابیدن کودک باعث شوند به مرور خواب کودک تنظیم گردد.

با این وجود توصیه می گردد بهبود وضعیت خواب کودک بیش فعال با کمک از دکتر روانشناس متخصص صورت گیرد.

چگونه با کودک بیش فعال رفتار کنیم

6.وقت گذراندن با کودک

مهم است که والدین به واسطه اینکه فرزندشان دچار اختلال ADHD می باشد از وی فاصله نگرفته بلکه رابطه صمیمی تری با کودک بیش فعال خود برقرار سازد.

پیشنهاد می گردد والدین ساعاتی را برای وقت گذرانی و بازی و توجه به نیازهای فرزند خود اختصاص داده و با این کار باعث شوند علاوه بر افزایش اعتماد به نفس کودک در بازی و سرگرم شدن، رابطه قوی تری با والدین خویش داشته باشد و به نوعی بیشتر به آن ها اعتماد کند.

چرا والدین باید فرزند خود را تشویق کنند؟ با مثال به این سوال پاسخ می دهیم.

فرضا اینکه والدین فرزند خود را تشویق به ورزش کردن کودک با خود کنند می توانند علاوه بر وقت گذراندن با وی سبب گردند انرژی کودک به شکلی موثر و مثبت تخلیه شده و خودش هم از این بابت به جای احساس پشیمانی از فعالیت های مکرر یا متفاوت بودن و..احساس خوبی داشته باشد.

7.تشویق رفتارهای مثبت

یکی از بهترین پاسخ ها در راستای سوال چگونه با کودک بیش فعال رفتار کنیم؟این است که می توان او را به واسطه هر رفتار مثبتی که انجام داد تشویق نمود.

تشویق کردن کودک باعث می شود وی اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند زیرا به واسطه این اختلال ممکن است کودک به مرور اعتماد به نفس خود را از دست دهد..ولیکن کودک با تشویق شدن از سوی والدین می تواند احساس استقلال و اثر بخشی کرده و اعتماد به نفسش به مرور افزایش یابد.

چگونه با کودک بیش فعال رفتار کنیم

8.کنترل خشم کودک بیش فعال

کودکانی که دچار بیش فعالی هستند عموما دارای تکانشگری هستند.حال چطور می توان میزان خشم ایشان را کاهش داد؟

بهتر است والدین با مشاهده هرگونه بدرفتاری‌های ناپسند مثل فحش دادن و یا دیگر رفتارهای نامناسب و مخرب نیز با او با قاطعیت رفتار کرده و او را متوجه رفتارهای غلط خود کنند.

با مشورت از دکتر روانشناس در صورت تکرار این رفتارها می توان تنبیه هایی را برای کودک در نظر داشت ولیکن نباید میزان شدت آن ها زیاد باشد.

همانطور که پیشتر بیان نمودیم قوانین و محدودیت ها باید وجود داشته باشند ولیکن نباید از تنبیه های بیش از حد و مخرب نیز استفاده نمود.

فرضا تنبیه می تواند عدم اجازه تماشای تلویزیون برای یک روز و یا عدم بازی کامپیوتری و..باشد..با این حال توصیه می گردد حتما با دکتر روانشناس در اینباره مشورت گردد.

9.صبور بودن

بهتر است والدین در نظر گیرند که فرزندشان بی اختیار به واسطه اختلالی که به آن دچار است رفتارهایی مکرر انجام داده و کم توجهی می کند و این رفتارها خواست حقیقی کودک نیست..

بنابراین پیشنهاد می گردد والدین جهت کاهش میزان علائم بیش فعالی در کودک خود عجله نکرده و در این مسیر صبور باشند.هر چه والدین ذهن خود را درگیر کنند ممکن است خودشان نیز دچار آسیب های روحی روانی شوند.

باید اذعان داشت والدین باید به نیازهای خود هم اهمیت داده و خودشان را فراموش نکنند..

هر چه والدین دغدغه بیشتری برای فرزندشان داشته باشند فرضا نگرانی زیاد و..ممکن است برای درمان کودک خود عجله کرده و به هنگام مشاهده هرگونه اشتباه از وی او را سرزنش کنند یا مدام غر بزنند و..

بنابراین مهم است که والدین به احساسات و نیازهای خویش هم توجه کرده و برای خودشان وقت بگذارند..

10.همدلی

چرا نیاز است که والدین همدل و همدم فرزندان بیش فعال خود باشند؟ زیرا کودکی که دچار بیش فعالی است ممکن است به سبب رفتارهایی که دارد دچار احساس ناراحتی و کاهش اعتماد به نفس خصوصا در اجتماع گردد.

بسیار مهم است که والدین با او همدلی کرده و به حرف های وی گوش دهند.می توان با بیان جملات همدلانه از سوی والدین، از میزان احساسات مخرب و منفی کودک کم نمود.

والدین می توانند درک خود از شرایط و اختلال را به فرزندشان یادآور شده و به او نشان دهند که در هر حال او را دوست دارند و..

11.مدیریت رفتارهای کودک بیش فعال

جهت پردازش چگونگی رفتار با کودک بیش فعال باید بیان داشت، این کودک به واسطه اختلال ADHD ممکن است فعالیت هایی را انجام دهد که دست خودش نبوده و نتواند به خوبی آن ها را کنترل نماید به همین سبب نیاز است والدین با اعمال برخی محدودیت ها نیز از شدت یافتن این مسئله جلوگیری نموده و اجازه ندهند که بیش فعالی/کم توجهی بر روی رفتارهای

فرزندشان سلطه داشته باشد و به نوعی وی را کنترل کند..

با مشورت از دکتر متخصص، والدین می توانند با بهره گیری از راه های موثر متعدد از کنترل بیشتر کودک توسط این اختلال جلوگیری نمایند.

12.عدم سرزنش کودک

سرزنش کردن کودک بیش فعال می تواند میزان اعتماد به نفس وی را به حد زیادی کاهش داده و سبب بروز افکار مخرب بر وی گردد.

به هنگام مشاهده فعالیت های مکرر یا کم توجهی کودک به جای سرزنش وی، می توان از راهکارهایی تخصصی برای کاهش علائم کودک استفاده نمود.

فرضا بازی درمانی برای کودک بیش فعال می تواند سبب گردد میزان فعالیت های وی و حتی کم توجهی ایشان کاهش پیدا کرده و به مرور بهتر گردد.

والدین با فراگیری و آموزش توسط دکتر روانشناس نیز می توانند از بازی های موثر درمانی علاوه بر جلسات تخصصی، در منزل استفاده نمایند.

13.جلسات مشاوره روانشناسی

دکتر روانشناس با ارائه راهکارهای متعدد تخصصی و اصولی کمک می کند تا میزان علائم کودک بیش فعال کاهش یابد..
زمانی که کودک از راهکارهای درمانی دکتر متخصص بهره می گیرد به مرور علاوه بر افزایش اعتماد به نفس و خوشحالی نیز، میزان علائم اختلال ای دی اچ دی وی کاهش می‌یابد.

فرضا یکی از بهترین راه های درمان این اختلال جلسات بازی درمانی است زیرا با تخلیه انرژی کودک در جلسات بازی به شیوه ای صحیح و اصولی، روانشناس به هنگام بازی با احساسات و خلقیات کودک بیش فعال آشنا شده و به مرور بهترین نوع درمان بیش فعالی کودکان را با توجه به شخصیت و خصوصیات اخلاقی کودک در نظر می‌گیرد.

بدین جهت تنها کافیست با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل گردد.

بازی درمانی برای کودک بیش فعال

آیا می توان از جلسات مشاوره کودکان بیش فعال به صورت آنلاین استفاده نمود؟

بله در صورت صلاحدید دکتر روانشناس متخصص علاوه بر جلسات حضوری، می توان از جلسات آنلاین بهره مند شد.تنها کافیست با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل نمود.

آیا با جلسات روانشناسی علائم بیش فعالی کاهش می یابد؟

بله در صورت بهره مندی کودک از راهکارهای درمانی تخصصی نیز می توان علائم بیش فعالی کودک را کنترل و کاهش داد.

تعداد جلسات مشاوره کودک بیش فعال چقدر است؟

تعداد جلسات درمانی نیز وابسته به میزان شدت بیش فعالی کودک، نوع اختلال ADHD و..می باشد.

نگین افراسیابیمشاهده نوشته ها

Avatar

سلام و درود   نگین افراسیابی هستم دانشجوی رشته روانشناسی و کارشناس تولید محتوا. علاقه زیاده به نویسندگی خصوصا محتوا های روانشناسی دارم. امیدوارم نوشته های من براتون مفید باشه. ممنون از همراهی همیشگیتون.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *