درمان اختلال یادگیری در کودکان

Rate this post

نحوه درمان اختلال یادگیری در کودکان

بسیار مهم است که کودکانی که دچار اختلالات یادگیری هستند توسط دکتر روانشناس متخصص درمان شوند زیرا ایشان با ارائه راهکارهای درمانی موثر و مبتنی بر اصول تخصصی روانشناسی به کاهش علائم و درمان اختلال یادگیری در کودکان می پردازد.

لذا باید اشاره داشت اغلب والدینی که با مشکلات تحصیلی فرزند خود مواجه می شوند و سرعت کم کودک در ارائه تکالیف و..سبب می گردد والدین عصبی شوند و این واکنش منفی ممکن است اعتماد به نفس کودک را کاهش داده و باعث ایجاد احساس مخرب در وی گردد.

بنابراین مهم است که والدین حتی ناخواسته با بیان جملات سرزنش گر و یا کنترل کننده جهت افزایش میزان سرعت یادگیری کودک، سبب بروز مشکلات روحی روانی بر فرزند خود نگردند زیرا با این کار کودک احساس متفاوت بودن می کند و این نیز ممکن است به کودک آسیب بزند.

درمان اختلال یادگیری در کودکان

منظور از اختلال یادگیری در کودکان چیست؟

زمانی که کودک به سبب مشکلاتی که در یادگیری خود دارد فرضا کند بودن در خواندن مطالب، اشتباه تلفظ کردن کلمات با وجود عدم ضعیف بودن چشم و..نیاز است که والدین با مراجعه به جلسات مشاوره روانشناسی از وجود اختلال یادگیری در فرزند خود، آگاه گردند‌

لذا باید توجه داشت والدین به تنهایی نمی توانند به تشخیص اختلالات یادگیری در فرزند خود بپردازند و نیاز است که وجود این اختلال توسط دکتر روانشناس متخصص و مجرب، بررسی و تایید گردد.

یکی از مهم ترین نکاتی که نیاز است بیان گردد، طرز فکر اشتباه عموم مردم درباره کودکانی که دچار اختلالات یادگیری هستند می باشد.

عموما افراد تصور می کنند کودکانی که نیازمند حضور در جلسات درمان اختلال یادگیری در کودکان هستند، کند ذهن می باشند در حالی که باید گفت بالعکس، اکثر این کودکان به مانند هر یک از کودکانی که باهوش می باشند، هوش بسیار خوبی دارند.

ولیکن نیاز است که کودکانی که دچار مشکلات یادگیری هستند به شیوه ای متفاوت از دیگر دانش آموزان تحصیل کنند.
و نوع آموزش ایشان نیز متفاوت باشد.

باید در نظر داشت سبک یادگیری مورد نظر باید کاملا تخصصی و اصولی بوده و متناسب با ویژگی ها و سبک شخصیتی و یادگیری کودک باشد تا درمان اختلالات یادگیری در کودکان تا حد زیادی موثر و نتیجه بخش باشد.

چه زمانی کودک را نزد روانشناس ببریم؟

اغلب اوقات والدینی که شک دارند نکند فرزندشان دچار اختلالات یادگیری باشد دست دست کرده و از مراجعه نزد مشاور و روانشناس کودک امتناع می ورزند، در حالی که باید توجه داشت بسیار مهم است که اختلالات یادگیری در زمان مناسب تشخیص داده و میزان علائم آن کاهش گردد زیر این اختلال قابل درمان نبوده و تنها در زمان مناسب می توان میزان شدت علائم آن را کاهش داد.

راهکارهای درمان اختلال یادگیری در کودکان

همانطور که پیشتر اشاره نمودیم نمی توان اختلالات یادگیری را درمان نمود ولیکن اگر والدین با مشاهده هر یک از نشانه های مشکلات یادگیری در فرزند خود، سریعا از راهنمایی های تخصصی دکتر روانشناس بهره مند گشتند می توان میزان شدت علائم این اختلال را در کودک کاهش داد..زیرا روانشناس با ارائه راهکارهایی متناسب با توانایی های کودک به او کمک می کند تا علائم اختلال در وی کاهش یابد.

در صورتی که میزان اثرات این اختلال در کودکان کاهش نیابد و به نوعی درمان کودک میسر نگردد، ممکن است کودک با احساسات مخربی مثل کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس و حتی ناامیدی مواجه گردد که می توانند سبک زندگی کودک را در صورت شدت یافتن مختل سازند.

به همین دلیل توصیه می گردد والدین در صورت مشاهده هر یک از نشانه هایی که احتمال وجود اختلالات یادگیری در کودکان را افزایش می دهند حتما از تخصص روانشناسی متخصص بهره گیرند.

درمان اختلال یادگیری کودکان، توسط روانشناسانی که در حوزه های ذیل تخصص دارند می تواند موثر واقع گردد..لذا برخی از گرایش های روانشناسی موثر در درمان این اختلال عبارتند از:

  • دکتر روانشناسی بالینی
  • دکتر روانشناسی تربیتی
  • دکتر روانپزشک کودک
  • روانشناس رشد
  • گفتار درمانگر
  • دکتر متخصصی که در زمینه مغز و اعصاب مجرب و با سابقه است
  • و..

از آنجایی که متخصصان جهت درمان اختلال یادگیری در کودکان، نیازمند تشخیص دقیق هستند ممکن است در اغلب مواقع با والدین و حتی معلمان ایشان در خصوص نشانه ها و میزان شدت علائمی که کودک نشان می داده است، صحبت کرده و با بررسی تمامی جوانب و پردازش و ارزیابی کودک به ارائه راهکارهای درمانی که اثر این اختلال را در وی کاهش می دهد می پردازد.

از آنجا که گفتیم مهم است والدین با مشاهده علائم اختلالات یادگیری در کودک سریعا به دکتر روانشناس مراجعه کنند قصد داریم در ادامه به برخی از علائم این کودکان اشاره کنیم..

درمان اختلال یادگیری در کودکان

علائم و نشانه های اختلالات یادگیری در کودکان

باید توجه داشت که تمامی کودکانی که دارای اختلالات یادگیری هستند ممکن است علائم یکسانی نداشته باشند و هر یک از برخی زمینه ها که در ادامه به آن ها اشاره می گردد مشابه یکدیگر رفتار کنند..

بنابراین در اولین وهله بهتر است والدین با مشاهده فرزند خود و دیگران به مقایسه کودک با ایشان نپرداخته و سریعا به کودک خود برچسب اختلالات یادگیری نزنند زیرا این اختلال تنها با تشخیص دکتر روانشناس تایید می گردد و والدین نمی توانند تنها با مشاهده برخی علائم در فرزند خود وی را مبتلا به اختلالات یادگیری کودکان بدانند..

ولیکن همانطور که چندین بار تاکید گردید، یادآور می شویم بهتر است این اختلال در زمان مناسب تشخیص داده شده و روند درمانی به صورت کاملا اصولی و تخصصی شروع گردد تا بتوان به خوبی میزان شدت علائم و اثرات این اختلال بر احساسات و سبک زندگی کودک را کاهش داد..

لذا برخی از نشانه ها و علائم این کودکان عبارتند از:

  • مشکل در فهم زمان
  • مشکل در پیروی از قوانین
  • مقاومت در برابر ارائه و انجام تکالیف درسی
  • مشکل در یادآوری مطالب
  • گم کردن اشیاء
  • جا گذاشتن وسایل در کلاس درس و مدرسه
  • اعتراضات شدید در برابر تکالیف منزل
  • توانایی کم در راه رفتن و یا نگه داشتن اشیاء
  • عدم توانایی ارائه پاسخ کامل به تکالیف و نیازمند به کمک دیگران
  • و..

لذا باید توجه داشت در DSM5 نیز به نشانه هایی از این اختلال اشاره شده است که به برخی از آن ها اشاره می کنیم..

  • عدم توانایی کودک در هجی کردن
  • مشکل در روخوانی کردن مطالب فرضا اشتباهات تلفظی یا کند بودن در خواندن
  • عدم توانایی در درک مطالب خوانده شده
  • مشکلات نوشتاری
  • و..

از آنجا که نیاز است جهت درمان اختلال یادگیری در کودکان در زمان مناسب نیز اقدام گردد:

توصیه می گردد والدین در صورت مشاهده این علائم با دکتر روانشناس و مشاور کودک مشورت نموده و با بهره گیری از اصول و راهکارهای موثر درمانی به کودک خود کمک کنند تا میزان علائم اختلال یادگیری در وی کاهش یابد.

نقش والدین در کاهش علائم اختلال یادگیری

والدین تنها کسانی هستند که ارتباط بسیار عمیق و زیادی با کودک دارند..

زمانی که تشخیص داده می شود که کودک دچار اختلالات یادگیری است می تواند از آموزش های ویژه بهره مند گردد تا به خوبی به تناسب با توانایی های خود در یادگیری، آموزش ببیند ولی این نیز ممکن است به مرور روی کودک اثرات منفی داشته و کودک خود را کمتر از دیگران ببیند و این نیز باعث گردد کودک از حضور در جمع دیگر همسالان خود امتناع ورزد و..

بنابراین بسیار مهم است که والدین پس از تشخیص این اختلال، همدلی و همراهی بیشتری با کودک داشته و وقت بیشتری برای او بگذارند تا نتایج درمان اختلالات یادگیری در کودکان موثرتر واقع گردد.

اگر کودک مشاهده کند که والدین اش به سبب وجود این اختلال از او نا امید شده اند و دیگر نسبت به قبل به توانایی های وی توجه نمی کنند ممکن است دچار ضربه روحی بسیار شدید و احساس طرد شدگی گردد.

به همین سبب مهم است که والدین به نقاط قوت فرزند خود اهمیت داده و سعی کنند که فرزندشان را جهت رشد و ارتقاء این استعداد و توانایی تشویق کنند و به او یادآور شوند که به سبب نقاط قوت و ویژگی های شخصیتی خوبی که دارد چقدر او را دوست دارند و خوشحال اند که فرزندی همچو او دارند و..

باید در نظر داشت که کودکان در هر سنی دارای احساسات حساسی هستند و با مشاهده هر گونه تفاوت رفتاری والدین شان با خویش، کاهش محبت ها و وقت گذراندن ها و..دچار ناراحتی و همچنین افکار خود سرزنش گرانه می شوند..

خصوصا کودکی که دچار اختلال یادگیری می باشد با مشاهده این رفتارها و واکنش ها از سوی والدین خود ممکن است احساس دوست داشته نشدن کرده و این نیز میزان علائم احتلال را به طور ناخودآگاه افزایش دهد..

زیرا احتمال دارد کودک سعی کند مشکلات یادگیری خود را انکار کرده تا محبت والدین اش بیش از قبل شود غافل از آنکه با این کار و عدم به کارگیری راهکارهای درمانی شدت این علائم به مرور افزایش می یابد.

لذا توصیه می گردد پس از تشخیص اختلالات یادگیری در کودک، والدین هم از جلسات مشاوره روانشناسی بهره مند شوند تا اصول رفتاری متناسب با کودک خود را آموخته و به بهترین شکل به وی کمک کنند تا میزان علائم اختلال کاهش یابد.

بدین منظور می توان با شماره درج شده در صفحه سایت جهت بهره مندی از جلسات درمان اختلالات یادگیری در کودکان تماس حاصل نمود.

درمان اختلال یادگیری در کودکان

آیا می توان از جلسات مشاوره آنلاین و غیر حضوری بهره مند گشت؟

بله در صورت صلاحدید مشاور روانشناس می توان علاوه بر جلسات حضوری از جلسات مشاوره آنلاین هم بهره مند گشت ولیکن از آنجا که نیاز به بررسی نشانه های کودک جهت تشخیص اختلال یادگیری می باشد احتمال الزام به حضور کودک و والدین در چندین جلسه حضوری وجود دارد..
می توان جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل نمود.

مدت زمان درمان و کاهش علائم اختلالات یادگیری چقدر است؟

از آنجا که هر یک از کودکان ممکن است علائم متفاوتی داشته باشند و همچنین مدت زمان و شدت علائمشان با یکدیگر متفاوت باشد نیاز است در طول درمان به میزان نیازمندی کودک از جلسات درمانی پی برد.

اختلالات یادگیری عموما چه مشکلاتی را شامل می شوند؟

در محتوا به این مسئله پرداخته شده و نشانه ها و علائم رفتاری کودکانی که دچار این اختلال هستند بیان گردیده است.

نگین افراسیابیمشاهده نوشته ها

Avatar

سلام و درود   نگین افراسیابی هستم دانشجوی رشته روانشناسی و کارشناس تولید محتوا. علاقه زیاده به نویسندگی خصوصا محتوا های روانشناسی دارم. امیدوارم نوشته های من براتون مفید باشه. ممنون از همراهی همیشگیتون.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *