افزایش اعتماد به نفس در کودکان

Rate this post

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس در کودکان

از آنجایی که اغلب کودکان در سنین حساس کودکی مستعد کاهش اعتماد به نفس به سبب تاثیرپذیری از محیط و اعضای خانواده و نیز در اغلب مواقع ژنتیک هستند، می توان به جهت افزایش اعتماد به نفس در کودکان از برخی راهکارهای موثر بهره مند نمود.

برخی کودکان به سبب تاثیرپذیری و الگوبرداری از والدین خویش ممکن است به مرور زمان به اشکال گوناگون دچار کاهش اعتماد به نفس شوند.

در صورتی که والدین به این مسئله بی توجهی نمایند و با تصور اینکه اعتماد به نفس فرزندشان در آینده به مرور افزایش می یابد، ممکن است میزان آسیب پذیری کودک از این غفلت در آینده مشاهده گردد زیرا زمانی که کودک اعتماد به نفس خود را از دست می دهد به تنهایی و به مرور نمی تواند آن را افزایش دهد و حتی به مرور ممکن است اعتماد به نفس وی نسبت به قبل کاهش یابد.

بنابراین توصیه می گردد پس از علت یابی کاهش اعتماد به نفس در کودکان توسط دکتر روانشناس، به راهکارهای موثر بر افزایش اعتماد به نفس در کودکان توجه بسیاری نمود.

افزایش اعتماد به نفس در کودکان

اعتماد به نفس در کودکان چگونه کاهش می یابد؟

تقلید و الگوبرداری مفرط از خانواده

زمانی که والدین خودشان نیز دچار کمبود اعتماد به نفس باشند و کودک نیز شاهد این مسئله باشد به مرور کودک به طور ناخودآگاه از ایشان الگوبرداری نموده و به مانند والدین خویش رفتار می کند.

فرضا در صورتی که کودک مشاهده کند که والدین اش خصوصا مادر اعتماد به نفسی در نه گفتن به دیگران ندارد این نیز سبب می گردد به طور ناخواسته کودک هم به مرور اعتماد به نفس نه گفتن نداشته باشد.

بسیار مهم است که..

والدین در این صورت، از جلسات مشاوره روانشناسی بهره مند گشته و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند و به فرزند خویش کمک کنند که به مرور از این راهکارها به تناسب سن، توانایی و مهم تر از همه تایید و تشخیص دکتر روانشناس متخصص بهره مند گردند..زیرا تمارین و راهکارهای درمانی افزایش اعتماد به نفس در کودکان و بزرگسالان با یکدیگر متفاوت می باشد.

عدم توجه به استعدادهای کودک از سوی والدین

یکی از مهم ترین علل کاهش اعتماد به نفس در کودکان، کاهش یا عدم توجه والدین به احساسات، توانایی ها و نیازهای کودک خود می باشد.

فرضا زمانی که کودک توقع تشویق والدین خود را به سبب نقاشی اش دارد، والدینی که نقاشی کودک را سطحی دانسته و به آن توجهی نمی کنند می توانند ریشه های کاهش اعتماد به نفس را در فرزند خود برقرار سازند.

باید توجه داشت توجه به استعدادها، توانایی ها و..کودک نباید نه بیش از حد کم و نه بیش از حد زیاد باشد که از این رو باعث افزایش بیش از حد اعتماد به نفس کودک و به قولی غرور و خودخواهی وی گردد.

تمسخر کودک توسط نزدیکان

یکی از علل کاهش اعتماد به نفس در کودکان مسخره شدن توسط اطرافیان خصوصا نزدیکان می باشد..فرضا زمانی که کودک به سبب مدل موی جدید خودش توسط عزیزان مسخره می شود میزان اعتماد به نفس وی کاهش می یابد و ممکن است دیگر مدل موی خود را تغییر نداده و یا هر تیپ و ظاهری که داشته باشد دیگران او را مسخره می کنند.

بسیار مهم است که والدین در صورت بروز چنین رفتاری از سوی دیگران سریعا در مقابل فرزند خود به ایشان واکنش نشان داده و از فرزند خویش تعریف کنند..همراهی والدین یا سکوت آن ها در برابر تمسخر دیگران سبب می گردد کودک دچار احساسات مخربی گردد.

تعریف و تمجید کودک توسط والدین بسیار می تواند بر میزان افزایش اعتماد به نفس وی تاثیرگذار باشد بنابراین والدین بهتر است از فرزندان خود نه بیش از حد زیاد و نه بیش از حد کم، در حد تعادل تعریف کرده و احساس خوبی به وی دهند.

مقایسه شدن

یکی از مخرب ترین رفتارهایی که والدین می توانند در قبال فرزند خود داشته باشند مقایسه کردن کودک با دیگر کودکان می باشد. زمانی که کودک با دیگران مقایسه می شود دچار احساسات منفی بسیار شدیدی شده و خود را دست کم می گیرد..خود را سرزنش می کند که چرا مثل دیگران نیست و به طور کل تمام اعتماد به نفس وی تخریب می گردد.

در صورتی که میزان اعتماد به نفس کودکان به مرور توسط دکتر روانشناس افزایش نیابد کودک بدون احساس مطلوبی نسبت به خود زندگی کرده و دست به هر کاری که می زند خود را در آن کار موفق نمی داند و دیگران را بهتر از خود می بینید.

بنابراین نیاز است که حتما به افزایش اعتماد به نفس در کودکان اهمیت داده و حتما از راهنمایی های تخصصی دکتر روانشناس کمک گرفت زیرا ایشان پس از علت یابی کاهش اعتماد به نفس در کودک به وی کمک می کند در تناسب با ویژگی های شخصیتی خود با انجام برخی تمارین به مرور اعتماد به نفس خود را به دست آورد.

نشانه های کمبود اعتماد به نفس در کودکان چیست؟

  • از مهم ترین نشانه های کمبود اعتماد به نفس در کودک، عدم استقبال از فعالیت های جدید است.
  • به هنگام شنیدن تعریف و تمجید دیگران از خود، فکر می کند دیگران به او دروغ می گویند و کودک شخصی که دیگران وانمود می کنند هست، نیست.
  • کودک علاقه و انگیزه ای به برقراری ارتباط با دیگر کودکان ندارد.
  • اضطراب کودک به هنگام خطا در پیشبرد برخی کارها فرضا غلط نوشتن کلمات در امتحان املاء و..
  • کودک خود را با دیگران مقایسه کرده و خود را کمتر از آن ها می داند.
  • کودک مسئولیتی را قبول نکرده و در صورتی که وظیفه خود را به اشتباه انجام دهد خود را مقصر ندانسته و دیگران را مقصر می داند.
  • کودک دچار افکار منفی خصوصا در خصوص نتیجه کارهای خود می باشد.

افزایش اعتماد به نفس در کودکان

16 راهکار موثر بر افزایش اعتماد به نفس در کودکان

  • سعی کنید کودک نیازها و اهداف خودش را بشناسد

بسیار مهم است که کودک نیازها و اهداف خویش را بشناسد و مطابق با اهداف خود به دنبال علاقمندی های خویش برود.

زمانی که کودک بتواند اهداف خود را بشناسد می تواند در راستای این اهداف قدم برداشته و با تلاش و پشتکار به خواسته های خود برسد و این نیز می تواند اعتماد به نفس وی را افزایش دهد..حتی در سنین کودکی

فرضا شعر خواندن در جمع

  • تفریح کردن را در برنامه روزانه کودک قرار دهید

لازمه افزایش اعتماد به نفس در کودکان، شادی کردن و خوشحالی وی می باشد. تفریح کردن خصوصا فعالیتی که کودک آن را دوست دارد بسیار می تواند باعث خرسندی و افزایش اعتماد به نفس در وی گردد.

  • از ابراز عشق و محبت به کودک دریغ نکنید

زمانی که کودک حس کند که دیگران او را دوست ندارند خصوصا والدین، اعتماد به نفس خود را از دست می دهد..مهم است که والدین به فرزند خود ابراز علاقه کرده و به او عشق بورزند.

  • استعدادها و توانایی های کودک را تشویق کنید

زمانی که کودک به سبب توانایی های خویش مورد تشویق قرار بگیرد، علاقه و اشتیاق بیشتری به ارتقاء آن ها دارد. زمانی که کودک در استعدادها و توانایی های خویش به ترقی می رسد اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و احساس مطلوبی نسبت به خود دارد زیرا توانسته خود را رشد دهد.

  • تصمیم گیری را بر عهده کودک بگذارید

خوب است که والدین از همان سنین کودکی در خصوص برخی موضوعات با کودک خود مشورت نموده و از او بخواهند تصمیم درست را بگیرد..

مهم نیست که این موضوع در حول محور چه مسئله ای می باشد حتی اگر موضوعی نه چندان مهم است خوب است که با کودک در میان گذاشته شده و با مشورت کردن با کودک سبب افزایش اعتماد به نفس در وی گردید زیرا کودک درک می کند که نظرات و تصمیماتش برای والدین مهم بوده و در تصمیمات زندگی شان نیز به مانند بزرگسالان نقش موثری دارد.

  • وظایفی را به کودک تقبل کنید

زمانی که کودک باید مسئولیتی را به انجام برساند و این وظیفه از سوی والدین تعیین شده باشد احساس بسیار خوبی پیدا می کند زیرا درک می کند که والدین اش به او و توانایی هایش اعتماد دارند که وظیفه ای را به وی داده اند.

  • شما الگوی بزرگی برای فرزندتان هستید

زمانی که والدین خودشان نیز دارای اعتماد به نفس و عزت نفس خوبی باشند کودک هم به مانند آن ها سعی می کند اعتماد به نفس خود را افزایش دهد. کودکان از والدین خود تقلید و الگوبرداری کرده و نیاز است که والدین هم خودشان دارای اعتماد به نفس باشند.

  • کودک را به هنگام اشتباهاتش سرزنش نکنید

سرزنش کردن کودک به هنگام اشتباهات تنها می تواند مانع از قدم برداشتن وی به سمت تجربه های جدید گردد بنابراین بهتر است به جای سرزنش، به او آموزش داده شده و بابت تلاش هایش از وی تشکر گردد.

  • کودک را تشویق به فعالیت های فیزیکی کنید

ورزش کردن می تواند سبب گردد علاوه بر افزایش شادابی و نشاط کودک، وی اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند زیرا در حال تلاش برای حفظ سلامتی و تناسب اندام خود می باشد.

  • به کودک خود امید و انگیزه دهید

زمانی که کودک از موضوعی نسبت به خود ناراحت است فرضا نمره پایین در امتحان، بهتر است والدین به او انگیزه بیشتری به جهت تلاش دوباره در راستای موفقیت در امتحان دهند..

  • قوانینی را برای کودک در نظر گیرید اما نه قوانین سخت گیرانه

بهتر است کودک بداند که مسئول است به برخی قوانین فرضا عدم داد زدن در خانه موظف باشد..خوب است که قوانین وضع شده در راستای افزایش احساسات مطلوب و یادگیری اصول اخلاقی در کودک باشد ولی نه به اندازه ای که کودک از وضع موجود خسته شود..

فرضا قانونی مبنی بر هر شب مسواک زدن می تواند یادآور اهمیت به سلامتی دندان ها و زیبایی باشد و..

  • کودک را بزرگتر از آنچه هست نبینید

برخی والدین به سبب باهوش بودن کودک، از او توقعات و انتظارات بیشتری نسبت به سن اش دارند بنابراین بهتر است والدین با کودک مطابق با سن عددی اش رفتار کرده و توقع بسیاری از کودک خود نداشته باشند.

  • به اعتماد به نفس و عزت نفس کودک اهمیت دهید

مهم است که والدین به کودک نشان دهند که وجودش، توانایی هایش، ظاهر و شخصیت اش و..همگی ارزشمند هستند بنابراین بهتر است هم در جمع آشنایان هم در جمع خود ( خانواده ) به کودک و عقاید و احساساتش احترام گذاشته شود.

  • به کودک بیاموزید زندگی همیشه به یک شکل نیست

زمانی که کودک دریابد زندگی همیشه یک شکل نبوده و ممکن است فرضا انسان گاهی با سختی هایی رو به رو گردد کودک می آموزد که در شرایط سخت اعتماد به نفس خود را از دست نداده بلکه با تلاش و صبر سختی ها هم تمام می شوند.

  • کودک خود را با دیگران مقایسه نکنید

همانطور که بیان گردید مقایسه کردن می تواند علاوه بر کاهش اعتماد به نفس در کودک سبب بروز احساسات مخربی مثل سرزنش کردن خود، عدم دوست داشتن خود و..گردد.

  • از فرزند خود تشکر کنید

زمانی که کودک در وظایف و فعالیت های خود تلاش می کند بهتر است والدین بابت تلاش و انگیزه ای که کودک دارد از وی تشکر کنند..خوب است که والدین به نتیجه توجه نکرده و صرفا بابت انگیزه و تلاش کودک از وی قدردانی کنند.

والدین می توانند جهت بهره مندی فرزندشان از جلسات روانشناسی مشاور کودک با شماره درج شده تماس حاصل نمایند.

افزایش اعتماد به نفس در کودکان

آیا می توان از جلسات مشاوره کودک به صورت آنلاین استفاده نمود؟

بله علاوه بر جلسات حضوری نیز می توان از جلسات آنلاین روانشناسی کودک بهره مند شد تنها کافیست با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل نمود.

آیا نیاز است والدین در جلسات مشاوره روانشناسی حضور داشته باشند؟

در صورتی که دکتر روانشناس تشخیص داده و صلاح ببیند که جهت پیشبرد بهتر جلسات، حضور والدین می تواند موثر واقع گردد نیز یکی از والدین یا هر دو می توانند در برخی از جلسات روانشناسی کودک حضور یابند.

هزینه جلسات مشاوره کودک چقدر است؟

هزینه این جلسات بسته به میزان نیاز کودکان به بهره مندی از جلسات متغیر می باشد بنابراین توصیه می گردد جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس حاصل گردد.

نگین افراسیابیمشاهده نوشته ها

Avatar

سلام و درود   نگین افراسیابی هستم دانشجوی رشته روانشناسی و کارشناس تولید محتوا. علاقه زیاده به نویسندگی خصوصا محتوا های روانشناسی دارم. امیدوارم نوشته های من براتون مفید باشه. ممنون از همراهی همیشگیتون.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *